Blog posts // Other

3 tips för en tydligare strategi

7 years ago

By johannesingerby

Continue reading ↓

En av grunderna till att lyckas införa en väl fungerande styrning och uppföljning är att ta utgångspunkt i en tydlig strategi. Utan en tydlig strategi att utgå ifrån blir det svårare att översätta strategin till tydliga mål och mått att styra och följa upp. Tyvärr är det inte sällan så att strategin är lite av en flytande amöba för organisationen - full av floskler, plattityder, vaga vägval och orealistiska ambitioner.

Så här kommer några av mina käpphästar för vad en strategi bör innehålla:

1. Kom ihåg att strategi handlar om att våga välja bort
Alla organisationer bör ta utgångspunkt i en övergripande strategi som beskriver klart och tydligt beskriver hur deras organisation väljer att vara unik. Jag tycker man kommer ganska långt om man utgår ifrån att man bara kan bli riktigt bra inom ett av fyra alternativa vägval – störst, bäst, vackrast eller snabbast. Det som gör dessa val så relevanta är att det i princip är omöjligt att vara bättre än sina konkurrenter inom alla, därav behovet av att välja – och att våga välja bort. Den tydligaste strategin är också den som inte bara väljer väg utan som också innehåller en beskrivning av vad de andra alternativa vägarna är och varför man inte väljer dessa. Utifrån den övergripande strategin kan sedan underliggande strategier utformas, t.ex. säljstrategi, IT-strategi, HR-strategi, så att de samtliga stödjer och förstärker den övergripande strategin.

2. Strategi kräver förändring
Syftet med en strategi är att vi ska förflytta oss närmare ett önskat tillstånd (kalla det vision, långsiktigt mål eller någon annan beskrivning av ett framtida önskat tillstånd). Därför tycker jag att strategier bör innehålla en beskrivning av vad skillnaden är från där man befinner sig idag – det så kallade “deltat” (i vissa delar genomförs kanske strategin idag men vilka delar är det då som måste förändras om man jämför hur vi presterar idag?).

3. Strategi består av 5 delar
Pontus Wadström, som är en samarbetspartner till oss på The Information Company, brukar prata om strategins 5 delar. Samtliga 5 tycker jag är relevanta att fundera på när man arbetar fram en strategi.

– Arenan (var)
– Affären (vad)
– Arbetssättet (hur)
– Ansvaret (varför)
– Avstampet (vart)

Läs hans beskrivning om varje del i följande blogginlägg.

About the author

Johannes Ingerby är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har över 18 års erfarenhet av målstyrning, verksamhetsutveckling och strategisk förändringsledning.

+46 734 44 55 90 LinkedIn

Do you need help?