Blog posts, Video library // Indicators

Att mäta är att påverka beteenden

8 years ago

By David Holmberg

Continue reading ↓

Snacket om att mäta och följa upp hur en organisation presterar via KPI:er, I:er och annat har nog aldrig varit hetare. På olika konferenser och även kring kaffebordet diskuteras det flitigt hur viktigt det är att hitta rätt mätetal som speglar organisationens utveckling. Dessvärre är det många som missar vilken påverkan mätningar har på medarbetares beteenden, och kanske främst vilka negativa påföljder det kan ha. När vi väljer t.ex. KPI:er som ett verktyg är det därför viktigt att bestämma till vilket syfte som vi mäter. Därefter kan vi utvärdera ifall mätningen premierar ett beteenden i linje med det syftet eller inte.

I boken ”Measurement madness” av Dina Gray et.al (2014) kan vi läsa om olika fall där implementeringen av mätningar resulterat i helt fel beteenden. Se författarna själva berätta om vilka fallgropar som bör undvikas när vi börjar använda KPI:er.

About the author

David Holmberg har över 20 års erfarenhet av strategi- och styrningsfrågor. Han har varit rådgivare åt över 90 organisationer inom den privata, offentliga och idéburna sektorn.

+46 705 52 08 64 LinkedIn

Do you need help?