Blog posts // Other

Hur engagerade är dina medarbetare?

3 years ago

By Johanna Andersson

Continue reading ↓

Vi spenderar en stor del av våra liv på våra arbetsplatser och jag tror att de allra flesta vill vara på en arbetsplats och känna sig motiverade.

Enligt en undersökning från Gallup (2013) är endast 13% (16% i Sverige) av medarbetare globalt, engagerade i sina jobb, vilket betyder att de aktivt arbetar i samma riktning som sin organisation och bidrar med positiv energi. 63% är oengagerade, (saknar motivation och är sannolikt inte benägna att bidra till organisationens mål) och 27% är aktivt oengagerade (medarbetare som inte trivs, är oproduktiva på jobbet och sprider negativ energi).

Engagemang på arbetsplatsen är kritiskt för att få en hållbar utveckling för organisationer medans ett lågt engagemang från medarbetare kan leda till högre sjukfrånvaro, sämre kvalitet och lägre produktivitet. Låga nivåer av engagemang ur ett globalt perspektiv innebär dessutom att ekonomisk produktivitet hindras såväl som livskvaliteten.

Hur kan man då lyckas med att få engagerade medarbetare? Daniel Pink (2011) beskriver hur vi har 3 interna faktorer som driver engagemang hos medarbetare; Autonomi, Syfte och Utveckling.

Autonomi – innebär att man har en känsla av självbestämmande. Att involvera sina medarbetare i förändringar gör att man uppnår man en viss grad av autonomi.

Syfte – innebär att man känner att man bidrar till ett större sammanhang och gör något meningsfullt. Det skall vara tydligt för medarbetaren hur hens arbetsinsats bidrar till organisationens övergripande mål.

Utveckling – genom personlig utveckling kan man fokusera på sina styrkor och bli bättre. Fokus på styrkor ger bäst effekt på vår inre motivation. Dessutom är medarbetare som får använda sina styrkor varje dag, 6 gånger mer engagerade än de som inte får använda sina styrkor. (Gallup, 2013)

Våga utmana medarbetare att utveckla sina förmågor och styrkor och förankra dessa i linje med organisationens mål, för att maximera de anställdas engagemang, så alla känner att de drar sitt strå till stacken!

 

About the author

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

+46 722 19 44 19 LinkedIn

Related posts

Blog posts

Välkomna tillbaka!

Efter sommar och semester är nu hösten igång för de flesta. Och alla känner vi väl igen känslan av att vara lite inslängda i jobbet, och det är nästan…

5 years ago

By Josefine Vahlberg

Read more »

Blog posts

Strategi – för att förändra eller för att optimera?

Detta inlägg är författat av Pontus Wadström, A Real Movement, associerad samarbetspartner och forskningsansvarig på TIC. Inlägget publicerades urspru…

4 years ago

By Pontus Wadström

Read more »

Do you need help?