Blog posts // Actionable targets

Vikten av agerbara mål

2 years ago

By Johanna Andersson

2018 är här och just nu är det många organisationer som är i startgroparna, för att kicka igång verksamhetsåret och en ny strategi för året. Jag läste nyligen ett inlägg som Petra Gustafsson skrivit och som beskriver varför det är viktigt för organisationer att ha agerbara mål.

De allra flesta företag har en vision för vad man som verksamhet vill uppnå. Visionen i sig är inte det man i företaget agerar på utan den bryts även ner i en strategisk plan i ett försök att göra vägen dit tydligare. Men även om den strategiska planen ofta innebär att man bryter ner visionen till mer agerbara mål är det ofta på en tre eller femårs period. Det i sig är också ganska långsiktiga mål, vilket inte gör att det är självklart för alla medarbetare vad de ska göra trots nedbrytningen. Man måste alltså ta det längre än så.

Jag läste nyligen ett inlägg på en social media sajt som handlade just om att lyckas med verkställandet av strategin. Enligt skribenten var den viktigaste ingrediensen för att lyckas med sin strategi att alla i organisationen behärskar strategin. Vad skribenten menade med att behärska strategin var att alla måste förstå strategin och förstå vart just man som individ kommer in.

Skribenten menade att många vid första anblick av strategiplanen blir överväldigade och vet inte vart de ska börja för att nå fram till målet, vilket kan leda till fria tolkningar av vad det är man verkligen bör fokusera på.

Det är inte motiverande för alla i verksamheten att jobba mot långsiktiga mål där man inte är helt säker på hur man själv bidrar till målen. Risken är då att man jobbar på som vanligt och utvecklingstakten saktas ner vilket kan göra att det blir svårare att uppfylla målen.

För att företaget ska kunna nå målen är det viktigt att alla medarbetare förstår vad som bör prioriteras och hur just de kan bidra till detta för att nå målen. Om alla medarbetare arbetar i linje med den strategiska planen som finns utformad måste den helt enkelt brytas ner till agerbara och mer synliga mål.

Utifrån perspektivet att det är hela organisationen som skapar företagets framgång måste alla bidra med det dem kan för att lyckas. Och genom att tydliggöra vad som ska göras är chansen större att man bemästrar strategin och att man tillsammans når målen.

About the author

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

Read more about Johanna »

Related posts

Blog posts

Bortprioriteringar – en strategisk nyckel

Detta inlägg är författat av Pontus Wadström, A Real Movement, associerad samarbetspartner och forskningsansvarig på TIC. Inlägget publicerades urspru…

4 years ago

By Pontus Wadström

Read more »

Blog posts

Skilj på effekt och agerande i er målstyrning

Jag betonar ofta vikten av att ha få mål, helst endast ett prioriterat mål, för att öka sannolikheten att nå just detta allra viktigaste målet. Detta …

2 years ago

By David Holmberg

Read more »

Subscribe to our blog