Blog posts // Actionable targets

Konkreta tips som ökar dina möjligheter att nå nyårslöftet

6 years ago

By Albin Zahlin

Continue reading ↓

Året 2017 är över och 2018 har precis tagit sin början. Ett tydligt slut med en ny början. Avstampet för ett nytt år innebär för många människor i Sverige firande där raketer, skagentoast och självfallet nyårslöften är grundläggande beståndsdelar inom den årliga traditionen. Vad ska löftet för det kommande året bli? Blir det ett år där träningen förvandlas till en rutin i vardagen eller ska mer tid spenderas tillsammans med nära och kära? Kanske har du tänkt att 2018 blir året då du du börjar läsa fler böcker eller blir det året då karriären ska ta ett stort kliv framåt?

Att tillåta sig själv att definiera ett nyårslöfte är ett utmärkt sätt att öka sannolikheten att åstadkomma sitt mål, men gör inte per automatik att man lyckas. Om du besöker ett gym under januari månad och sedan går dit några månader senare är detta extra tydligt. I början av året är tillförseln av människor riktigt hög för att sedan återgå till en mer normal och behändig skara när motivationen från folks nyvunna träningsentusiasm inte har kunnat bibehållas.

Så vad kan man göra för att öka sina chanser att nå det där nyårsmålet som både känns utmanande och lite läskigt? Hur gör man så att skålandet med Champagneglasen inte enbart blir en symbol för att fira in det nya året utan även för att fira allt det som åstadkommits under det gångna året?

  1. Skriv ner ditt nyårslöfte. Ett vanligt misstag när man bestämmer sig för ett mål är att man är för vag i vad målet innebär. Genom att skriva ner ditt mål blir det enklare att skapa en tydlig förklaring som svarar på vad du egentligen vill åstadkomma. Detta gör i sin tur att du lättare kan svara på hur du praktiskt ska ta dig tillväga för att nå målet.
  2. Gör ditt nyårslöfte mätbart. För att möjliggöra tydlig feedback om vi närmar oss målet behövs ett mål som är mätbart. Om du vill läsa fler böcker under det kommande året innebär det då att du ska läsa en eller två böcker per månad? Eller innebär det kanske att du fyra dagar i veckan ska sätta dig ner med en bok oavsett hur mycket du läser? Använder vi den sistnämnda mätmetoden kommer du främja ett beteende där läsningen blir en naturlig del av din vardag men inte prestationsbaserat i antal böcker som du faktiskt slutfört.
  3. Glöm inte bort uppföljningen. Att bestämma nyårslöfte är något som sker en gång. Uppföljning är däremot något som sker kontinuerligt under hela året. Genom att ställa dig frågan hur du ligger till jämfört med ditt mål påminns du inte enbart om vad du vill åstadkomma utan får även tillfälle att reflektera över vad som fungerat väl och vad som kan förbättras. Behöver du till exempel förändra ditt träningsupplägg för att springa milen på under 40 minuter eller behöver du lära dig fler vegetariska recept för att lyckas äta färre måltider med kött?
  4. Dela nyårslöftet med andra. Att definiera ett nyårslöfte för dig själv ger motivation, men det är genom att dela målet med andra som du säkerställer att motivationen blir varaktig genom både toppar och dalar. Att genomföra resan mot målet tillsammans med andra ger förutom den uppenbara fördelen att bli uppmuntrad och påmind om målet i perioder när det känns tufft även fördelen att fira stort tillsammans med andra när du lyckas! Har du nått delmålet för januari se då till att fira utan att för den delens skull glömma bort det långsiktiga målet! Berätta att du är stolt över dig själv, ta emot komplimangerna och ställ in siktet på nästkommande månad!

Slutligen vill jag understryka att ett misslyckande att nå nyårslöftet enbart är ett misslyckande om du inte drar några lärdomar. Har du gett allt men inte nått din målnivå ska du fortfarande vara stolt och nöjd över din insats. Våga sätt mål, våga dela med dig, var snäll mot dig själv om du inte når vad du förväntar dig och tillåt dig själv att fira när du lyckas!

Gott nytt år och stort lycka till med att nå dina nyårslöften för 2018!

About the author

Albin Zahlin är målstyrningskonsult hos The Information Company, med erfarenhet från kunder som Lantbrukarnas Riksförbund, Trygghansa och Jula.

+46 703 80 37 75 LinkedIn

Do you need help?