Blog posts // Decision
Undvik känslostyrda beslut!
5 years ago
By Christopher Bratt
Semestern är över och det är dags att återgå till jobbet! Jag hoppas att ni har laddat batterierna och är sugna på att börja arbeta igen. Som för många andra spenderades en hel del av min semester i en bil. Ni känner säkert igen er när jag nämner att det ofta uppkommer diskussioner kring vilken väg man ska välja för att ta sig snabbast från punkt A till punkt B…
Under min sista semestervecka gav jag och min familj oss ut på en dagstur till Dalsland. Vi besökte bland annat gamla bruksorter som Dals Långed och Håverud. Allt flöt på bra och runt kl. 17 var det dags att åka hem till Göteborg igen. Två personer i sällskapet började då att diskutera vilken väg vi borde välja för att hinna hem i tid till middagen.
Person A började med att tala om att vi borde köra via Uddevalla för att sedan följa E6an hela vägen ner till Göteborg. Person A nämnde att hen alltid kört denna väg när hen kört tillbaka från Dalsland till Göteborg och är därför övertygad om att det är den snabbaste vägen. Person B ansåg att vi skulle undvika att fatta ett förhastat beslut kring vilken väg vi skulle välja. Vi hade trots allt en GPS-funktion i bilen, vilken i sin tur kunde ge oss ytterligare information och ett bättre beslutsunderlag innan vi bestämde vilken väg vi skulle ta. Efter att vi slagit in slutdestinationen i bilens GPS visade det sig att vi borde välja en annan väg än den via Uddevalla/E6an. Enligt vår GPS skulle vi istället köra större delen av hemfärden via olika landsvägar. Detta på grund av att den dåvarande trafiksituationen på E6an hade gjort att den normala körtiden till Göteborg hade förlängts med över en timme.
Om vi hade följt Person As åsikt, baserad på känsla och tidigare erfarenhet, och valt den gamla vanliga vägen via E6an hade vi blivit försenade hem. Nu fattade vi istället ett beslut som var baserat på den information som fanns tillgänglig via bilens GPS, vilket gjorde att vi ökade chansen att välja rätt väg givet den aktuella trafiksituationen.
Med andra ord, låt inte åsikter baserade på känsla och tidigare erfarenheter vara beslutsgrundande. Om du gör det ökar risken att fatta ett felaktigt beslut.
About the author
Christopher Bratt är målstyrningskonsult hos The Information Company, med erfarenhet från kunder som Lantbrukarnas Riksförbund , Kronfågel och Lantmännen Cerealia.
christopher.bratt@theinformationcompany.se
+46 762 33 14 30
LinkedIn