Blog posts // Data gathering
Vad vill jag veta?
8 years ago
By Christoffer Parmbäck
”I februari omsatte vi vårt lager 10 gånger”, säger chefen och konstaterar att det är en all time high.
”Perfekt”, tänker ekonomichefen, ”ingen oro för likviditeten på grund av inkurans i lagret”. På andra sidan bordet sitter leveransansvarige och fruktar att leveranstiden kommer bli för lång då det inte finns tillräckligt med varor i lagret. Medan ekonomichefen börjar fundera över hur de kan få utfallet 12 nästa månad har leveransansvarige redan gjort en krisplan som ska sänka det till 5.
Vem har rätt? Är det viktigare för oss att vi har kortsiktig likviditet eller att våra kunder får sina varor i tid och således vill handla från oss igen nästa månad?
Ett nyckeltal är sällan entydigt utan kan ofta innebära olika saker för olika personer. Att ha en uppföljning av ett nyckeltal utan att vara medveten om varför just det nyckeltalet tittas på, eller att mäta bara för att mäta, kan innebära att vissa medarbetare springer åt vänster medan andra springer åt höger.
Valet av ett nyckeltal måste komma som en konsekvens av ett informationsbehov. Detta informationsbehov är alltså vad som först behöver definieras och förankras för att rätt nyckeltal ska följas upp och leda till rätt sorts agerande. Så innan du svarar på frågan ”vad ska jag mäta?”, svara på frågan ”vad vill jag veta?”
About the author
Christoffer är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har under sina år på TIC hjälpt över 40 organisationer att nå sina mål, och är även ansvarig för vår onlineutbildning inom målstyrning
christoffer.parmback@theinformationcompany.se
+46 709 66 05 20
LinkedIn