Blog posts // Actionable targets, Steering

Våga prioritera för att skapa resultat

5 years ago

By Sofia Lundgren

Continue reading ↓

Nu är hösten här och många organisationer är mitt uppe i affärsplanering för 2019. Det är nu ambitionen och målen för kommande år ska bestämmas och sedan kommuniceras ut till alla medarbetare.

En av de vanligaste utmaningarna som organisationer står inför under en affärsplaneringsprocessen är att våga prioritera och fokusera. Ofta har ledningen fastställt en långsiktig ambition och strategier för att ta sig dit, men vad som är viktigast att uppnå kommande år kan va svårare att bestämma.

Vi på TIC är starka förespråkare av att ha så få mål som möjligt, just för att öka sannolikheten att faktiskt uppnå det som är viktigast. Forskning visar nämligen att ju färre mål vi har – desto större sannolikhet är det att vi uppnår just detta.

Att komma på förslag på prioriterade mål brukar vara inte så svårt, men att bestämma vilket av alla förslag vad som är viktigast kan ibland vara knepigare. För att prioritera mellan olika mål brukar vi använda oss utav följande kriterier:

I linje med strategin:

Är det något av de föreslagna mål som inte är i linje med eller motsäger våra strategier?

Sekventiellt beroende:

Är ett av de föreslagna målen en förutsättning för ett annat?

Möjlighet att påverka:

Är målet agerbart? Är det enkelt för våra medarbetare att påverka målet i dagliga verksamheten?

Relevans för organisationen:

Är det ett inspirerande mål för vår organisation?

Genom att svara på dessa frågor ger det ofta en klarare bild vilken av de föreslagna målen som är viktigast att uppnå kommande år!

About the author

Sofia Lundgren är målstyrningskonsult hos The Information Company, med erfarenhet av kunder som Sveaskog, PEAB, Stena Metall och Stockholms Fotbollsförbund.

+46 704 97 29 76 LinkedIn

Do you need help?