Blogginlägg // Agerbara mål

Bra mål för rätt agerande

8 months ago

By Christoffer Parmbäck

Inget negligeras så snabbt som dåliga mål. För att man ska vilja ta konsekvenserna av de mål som sätts behöver de vara bra. Här kommer tips för att öka chanserna till riktigt bra mål som driver rätt sorts agerande.

 

Det är bara möjligt att agera här och nu. Man kan agera för att få effekt direkt eller senare, men man kan bara agera här och nu. För att driva agerandet i rätt riktning krävs att de mål som ska vägleda är relevanta och fokuserade. För att öka sannolikheten att målen blir just det behöver man enligt mig göra aktiva val inom tre frågeställningar kopplade till varandra:

  1. Vilka är våra strategiska val? Vad tror vi är det bästa sättet för att gå från vårt nuläge till vårt önskade läge?
  2. Vad har vi för affärsmodell? Bör vi ändra något i hur vi fungerar som organisation som konsekvens av vår strategi?
  3. Vilket tidsperspektiv har vi? Har vi brutit ner våra strategiska prioriteringar så vi vet vad de innebär här och nu?

Tar man inte alla tre i beaktning riskerar man att hamna i någon av följande fallgropar:

  • Strategiska val och affärsmodell men inte tidsmässig prioritering: vi försöker göra allt på en gång och har inte ett gemensamt fokus
  • Strategiska val och tidsmässig prioritering men inte affärsmodell: vi tar inte fullt ut konsekvenserna av vår strategi och skapar därmed inte förutsättningarna för att lyckas
  • Affärsmodell och tidsperspektiv men inte strategiska val: vi kringgår strategin och skapar inte bestående effekter i linje med vår framtidstro

Detta gör det såklart lite mer komplicerat att sätta målen, men värdet av att styra och följa upp mot riktigt bra mål (och därmed inte hamna i någon av fallgroparna) rättfärdigar investeringen!

About the author

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

Read more about Christoffer »

Related posts

Blog posts

Rätt mål hjälper dig att nå dina mål

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.…

2 years ago

By Johanna Andersson

Read more »

Video library

Öka genomförbarheten av aktiviteter med hjälp av löften

Hur kan vi få en aktivitet genomförd? Allt för ofta ser vi hur viktiga aktiviteter identifieras och trots att de uppfattas som ytterst viktiga genomfö…

8 years ago

By David Holmberg

Read more »

Subscribe to our blog