Videobibliotek // Mått

Validerade mått för att säkerställa en högkvalitativ uppföljning

1 month ago

By Sofia Lundgren

Continue reading ↓

Mått, eller indikatorer, hjälper organisationer att ge  objektiv bild hur de har presterat föregående period. Genom att säkerställa att måtten är validerade och har tydliga definitioner samt identifierade datakällor kan det bidra till en mer effektiv uppföljning med skarpare diskussioner. 

För att kvantifiera ett mål och göra det uppföljningsbart krävs det ett validerat mått. Kvantifiering visar om det gjorts några framsteg inom de områden där det önskas en förflyttning. För att säkerställa en högkvalitativ uppföljning och fokuserade uppföljningsmöten krävs det att måtten har en tydlig definition, ägare, identifierad källa och identifierade dimensioner.

Spana in Christoffer Parmbäcks bästa tips för hur man tar fram validerade mått i filmklippet nedan:

 

About the author

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

+46 709 66 05 20 LinkedIn

Related posts

Blogginlägg

Agerar du i gårdagen eller för framtiden?

En förnuftig person lär av historien men lever för framtiden.…

1 year ago

By Albin Thureson

Read more »

Blog posts

3 kriterier för att välja uppföljningsområden och mått

När vi arbetar tillsammans med våra kunder försöker vi ta fram de bästa nyckeltalen för att mäta att de gör en förflyttning inom deras strategi. En va…

2 years ago

By Sofia Lundgren

Read more »

Do you need help?