Videobibliotek // Mått

Validerade mått för att säkerställa en högkvalitativ uppföljning

1 week ago

By Sofia Lundgren

Mått, eller indikatorer, hjälper organisationer att ge  objektiv bild hur de har presterat föregående period. Genom att säkerställa att måtten är validerade och har tydliga definitioner samt identifierade datakällor kan det bidra till en mer effektiv uppföljning med skarpare diskussioner. 

För att kvantifiera ett mål och göra det uppföljningsbart krävs det ett validerat mått. Kvantifiering visar om det gjorts några framsteg inom de områden där det önskas en förflyttning. För att säkerställa en högkvalitativ uppföljning och fokuserade uppföljningsmöten krävs det att måtten har en tydlig definition, ägare, identifierad källa och identifierade dimensioner.

Spana in Christoffer Parmbäcks bästa tips för hur man tar fram validerade mått i filmklippet nedan:

 

About the author

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

Read more about Christoffer »

Related posts

Blog posts

Sätt relevanta beteendemål

I förra veckan hade vi på The Information Company traditionsenligt höstens frukostseminarium. Denna gång var temat hur man bör tänka för att nå sina m…

2 months ago

By johannesingerby

Read more »

Blog posts

Att komma igång och mäta

3 years ago

By johannesingerby

Read more »

Subscribe to our blog



What do you think?

Feel free to comment below. Mandatory fields are marked *

No comments yet