Blogginlägg // Övrigt

Vi är exceptionella (enligt vår kundundersökning och NPS!)

1 year ago

By Sofia Lundgren

Continue reading ↓

För några veckor sedan genomförde vi på The Information Company en kundundersökning och vi är så glada och stolta över resultatet. Till och börja med vill vi tacka alla kunder som tog sig tid att svara! 

I vår kundundersökning fick vi en NPS på 85 – vilket är helt fantastiskt och något vi är så glada och stolta över!

Vad är NPS?

Från vår kundundersökning är NPS, en av de frågorna vi vill lyfta lite extra. NPS är ett etablerat mått som beskriver hur sannolikt det är att kunder skulle rekommendera ett företags tjänster till någon annan.

Kunderna svarar på frågan: “Hur troligt är det att du skulle rekommendera [företaget] till en vän eller kollega?”, där svarsalternativen är från 0-10.

0-6 räknas som “kritiker” (negativt inställda)
7-8 räknas som neutrala
9-10 räknas som “ambassadörer” (positivt inställda)

För att räkna fram svaret tar man sedan (antal ambassadörer − antal kritiker) / (antal svarande) x 100

 

Om det är fler ambassadörer (positivt inställda) än det är kritiker (negativa) kommer företagets NPS vara positiv, och ge en slutsumma mellan 1-100. Men om det istället skulle visa sig att det är fler som är negativa kan slutsumman istället bli negativ, och alltså visa en NPS mellan -1 och -100. Den fullständiga skalan är med andra ord -100 till +100.

 

Vad är en bra NPS?

En bra NPS beror på bransch men ju högre än 0, desto mer kundcentrerat företag. Ett resultat runt 30 är mycket bra. Når du ett resultat på 50 är det utmärkt, och över 70 är exceptionellt. Källa: Netigate Klarna

 

Med andra ord är vi väldigt glada över vår NPS på 85! 

About the author

Sofia Lundgren är målstyrningskonsult hos The Information Company, med erfarenhet av kunder som Sveaskog, PEAB, Stena Metall och Stockholms Fotbollsförbund.

+46 704 97 29 76 LinkedIn

Do you need help?