Blogginlägg // Agerbara mål, Mått

3 kriterier för att välja uppföljningsområden och mått

för 6 år sedan

Av Sofia Lundgren

Läs vidare ↓

När vi arbetar tillsammans med våra kunder försöker vi ta fram de bästa nyckeltalen för att mäta att de gör en förflyttning inom deras strategi. En vanlig situation är att ledningsgruppen vill mäta och hålla koll på allt. Men håller man koll på allt tappas ofta fokus och ingenting händer.

Vi strävar alltid efter att ha så få områden och mått som möjligt. Det finns begränsad med tid och resurser för att följa upp och agera på nyckeltal och därför ser vi alltid till att ledningsgrupper väljer ut de mest relevanta.

För att lyckas hålla uppföljningen så komprimerad som möjligt ska varje område uppfylla följande kriterier:

Risk:

Det innebär en hög affärsmässig risk för organisationen om resultatet blir dåligt. Det betyder att om resultatet är dåligt så behöver actions ta direkt.

Relvans för målgrupp:

Det är ett tydligt ansvarsområde för ledningsgruppen, och inte ett mikromanagerande av en annan enhet eller ansvarsområde.

Kontinuitet:

Det är ett område som är relevant att kontinuerligt följa upp under angiven tidsperiod (till skillnad från projekt). Området bör följas upp varje månad eller kvartal.

Om ett område eller mått inte uppfyller alla tre kriterierna så kvalificerar det inte för den enhetens uppföljning. Kan låta enkelt men ofta svårare i praktiken!

Om författaren

Sofia Lundgren är målstyrningskonsult hos The Information Company, med erfarenhet av kunder som Sveaskog, PEAB, Stena Metall och Stockholms Fotbollsförbund.

+46 704 97 29 76 LinkedIn

Behöver du hjälp?