Blogginlägg // Uppföljning

Få effekt av mötet

3 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

När det kommer till att slösa både sin egen och andras tid finns det få saker som kan mäta sig med det ineffektiva mötet. Johan sitter och pillar med sin telefon, Cecilia funderar på hur hon ska bortförklara att hon inte gjort sina uppgifter sedan förra mötet, Klara och Joakim börjar nästan bråka om vad som är den bästa lösningen på ett tidigare problem och Nils har ingen aning om vad chefen menar när han pratar om ”rapporten”. Två timmar senare går de ut ur konferensrummet mer förvirrade än de var innan de gick in och försöker göra något konkret av vad som precis sagts. En vecka senare är det dags för möte igen och chefen undrar varför ingenting har hänt sedan förra gången.

Alla har sina egna sätt att driva möten och det finns en uppsjö med tips och tricks på hur man ska bete sig för att få ut så mycket som möjligt ur de få tillfällen då alla är samlade. Dock vill jag påstå att det finns tre enkla grundprinciper man kommer väldigt lång på när det kommer till att skapa ett effektivt möte:

  1. Kom förberedd. Se till att ha gjort relevanta analyser och förberett vilken åtgärd du rekommenderar för att få bukt med ett visst problem. Analyser som görs under sittande möte blir sällan tillräckligt bra för att kunna generera en bra åtgärd (om man ens lyckas besluta om något).
  2. Ha en tydlig agenda och ett tydligt syfte. Alla ska klart och tydligt veta vad mötets förväntade output är och hur man ska sig dit. Om mötesdeltagarna har olika uppfattningar om vad som ska åstadkommas riskerar mötet att innefatta allt mellan himmel och jord.
  3. Följ upp vad som har beslutats. Fyll i och skicka ut en aktivitetslogg med vad som har beslutats, vem som är ansvarig och deadline och följ upp detta på nästa möte.

Håller du dig till dessa tre till synes enkla principer har du mycket större chans att få möten som istället för förvirring skapar resultat!

Om författaren

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

Läs mer om Christoffer »

Relaterade inlägg

Videobibliotek

Vikten av kontinuitet för fungerande målstyrning

Att säkerställa en styrning som kontinuerligt går att följa upp är ytterst viktigt för att förstå hur organisationen håller på att utvecklas. Se David…

6 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Blogginlägg

Det årliga medarbetarsamtalets död

Många organisationer överger det årliga medarbetarsamtalet. Detta har uppmärksammats tidigare här i bloggen, och allt fler organisationer får nu upp ö…

3 år sedan

Av Gustaf Hult

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än