Blogginlägg, Videobibliotek // Mått
Att mäta är att påverka beteenden
för 5 år sedan
Av David Holmberg
Snacket om att mäta och följa upp hur en organisation presterar via KPI:er, I:er och annat har nog aldrig varit hetare. På olika konferenser och även kring kaffebordet diskuteras det flitigt hur viktigt det är att hitta rätt mätetal som speglar organisationens utveckling. Dessvärre är det många som missar vilken påverkan mätningar har på medarbetares beteenden, och kanske främst vilka negativa påföljder det kan ha. När vi väljer t.ex. KPI:er som ett verktyg är det därför viktigt att bestämma till vilket syfte som vi mäter. Därefter kan vi utvärdera ifall mätningen premierar ett beteenden i linje med det syftet eller inte.
I boken ”Measurement madness” av Dina Gray et.al (2014) kan vi läsa om olika fall där implementeringen av mätningar resulterat i helt fel beteenden. Se författarna själva berätta om vilka fallgropar som bör undvikas när vi börjar använda KPI:er.

Om författaren
David Holmberg har över 20 års erfarenhet av strategi- och styrningsfrågor. Han har varit rådgivare åt över 90 organisationer inom den privata, offentliga och idéburna sektorn.
david.holmberg@theinformationcompany.se
+46 705 52 08 64
LinkedIn
Relaterade inlägg

Målstyrning vs. Processtyrning
Att styra efter processer är en vanlig företeelse i organisationer. Men hur skiljer sig egentligen målstyrning från processtyrning? Se David Holmberg …
för 8 år sedan
Läs mer »

Principer för en väl fungerande målstyrning
I denna 2-minuters videon delar David Holmberg, VD och grundare för The Information Company, med sig vilka komponenter som behöver vara på plats för a…
för 6 år sedan
Läs mer »