Blogginlägg, Videobibliotek // Mått

Att mäta är att påverka beteenden

3 år sedan

Av David Holmberg

Snacket om att mäta och följa upp hur en organisation presterar via KPI:er, I:er och annat har nog aldrig varit hetare. På olika konferenser och även kring kaffebordet diskuteras det flitigt hur viktigt det är att hitta rätt mätetal som speglar organisationens utveckling. Dessvärre är det många som missar vilken påverkan mätningar har på medarbetares beteenden, och kanske främst vilka negativa påföljder det kan ha. När vi väljer t.ex. KPI:er som ett verktyg är det därför viktigt att bestämma till vilket syfte som vi mäter. Därefter kan vi utvärdera ifall mätningen premierar ett beteenden i linje med det syftet eller inte.

I boken ”Measurement madness” av Dina Gray et.al (2014) kan vi läsa om olika fall där implementeringen av mätningar resulterat i helt fel beteenden. Se författarna själva berätta om vilka fallgropar som bör undvikas när vi börjar använda KPI:er.

Om författaren

David Holmberg har över 20 års erfarenhet av strategi- och styrningsfrågor. Han har varit rådgivare åt över 90 organisationer inom den privata, offentliga och idéburna sektorn.

Läs mer om David »

Relaterade inlägg

Videobibliotek

Hur kan man skapa effektiva ledningsgruppsmöten?

Ett av de viktigaste forumen där viktiga beslut fattas är i ledningsgruppsmöten. Trots det är det otroligt vanligt att spekulationer och subjektiva to…

6 år sedan

Av johannesingerby

Läs mer »

Videobibliotek

Målstyrning vs. Processtyrning

Att styra efter processer är en vanlig företeelse i organisationer. Men hur skiljer sig egentligen målstyrning från processtyrning? Se David Holmberg …

6 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än