Blogginlägg // Övrigt

Bättre kommunikation

2 år sedan

Av Josefine Lindenberger

Förmågan att kommunicera är av yttersta vikt för en organisations framgång. Bara inom styrning och uppföljning behöver vi exempelvis kunna kommunicera kring strategin för att få alla medarbetare att förstå den samt hur den översätts till ett tydligt fokus och riktning för innevarande år.

Vi måste kunna lyssna på organisationens frågor och synpunkter och förklara varför vi gjort de val vi gjort. När vi återkopplar måste vi ”klä” måttens utfall i ord och förklara hur de hänger ihop och varför det ser ut som det gör. Vi måste få alla medarbetare att både känna engagemang för och förstå hur de bidrar till organisationens mål.

Eftersom det är så otroligt viktigt kan man ställa sig frågan: vad är bra kommunikation? Hur lär man sig kommunicera? Efter en snabb googling hittade jag den här videon som handlar om just kompetensen att konversera. Nu tar den här visserligen ett mycket bredare fokus än en organisationens kommunikation, men likväl kan man säkert få med sig ett eller annat användbart tips.

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Marknadsledare och trender inom BI

I februari släpptes Gartners årliga rapport där BI-marknadens största leverantörer synas i sömmarna. På en övergripande nivå konstaterar Gartner att B…

2 år sedan

Av Gustaf Hult

Läs mer »

Blogginlägg

Noggrant grundarbete bättre målstyrning

Jag har nyligen tapetserat om ett rum hemma i min lägenhet, förutom att det är kul med ett nytt utseende i rummet har jag också lärt mig en hel del. T…

2 år sedan

Av The Information Company

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än