Blogginlägg // Visualisering

Enkelt och tråkigt = effektiv visualisering

3 år sedan

Av johannesingerby

Jag höll nyligen en kort föreläsning hos en kund i syfte att förklara hur vi tänkt när vi designade deras Dashboard. En av kommentarerna blev "Gud vad bra, nu fattar jag varför Dashboarden är så tråkig!"

Den vanligaste fallgropen är nämligen att man tror att ju häftigare en Dashboard ser ut – med mätare, färger, grafer, bubblor etc. – desto mer avancerade analyser kan man göra och därmed maximera insikten hos mottagaren. Men ingenting kunde vara mer fel. När det gäller visualisering av data gäller alltid principen ”less is more”.

Stephen Few, är lite av en guru i ämnet, och han har skrivit en intressant artikel som kopplar till hur just journalister brister i denna enkla princip när de visualiserar data i artiklar – läs den!

Om författaren

Johannes Ingerby är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har över 18 års erfarenhet av målstyrning, verksamhetsutveckling och strategisk förändringsledning.

Läs mer om Johannes »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Vad gör en visualisering bra?

Jag har sedan i höstas arbetat med en stor organisation för att ta fram deras mål för 2017, vilket även brutits ner till flera områden, enheter och st…

2 år sedan

Av Sofia Lundgren

Läs mer »

Videobibliotek

Visualisering av affärsinformation, del 1

Att visualisera affärsinformation på ett sätt som hjälper medarbetare att förstå vilken riktning som organisationen rör sig i är en viktig fråga. Allt…

6 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Prenumerera på bloggen