Blogginlägg // Visualisering
Enkelt och tråkigt = effektiv visualisering
för 6 år sedan
Av johannesingerby
Jag höll nyligen en kort föreläsning hos en kund i syfte att förklara hur vi tänkt när vi designade deras Dashboard. En av kommentarerna blev "Gud vad bra, nu fattar jag varför Dashboarden är så tråkig!"
Den vanligaste fallgropen är nämligen att man tror att ju häftigare en Dashboard ser ut – med mätare, färger, grafer, bubblor etc. – desto mer avancerade analyser kan man göra och därmed maximera insikten hos mottagaren. Men ingenting kunde vara mer fel. När det gäller visualisering av data gäller alltid principen ”less is more”.
Stephen Few, är lite av en guru i ämnet, och han har skrivit en intressant artikel som kopplar till hur just journalister brister i denna enkla princip när de visualiserar data i artiklar – läs den!

Om författaren
Johannes Ingerby är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har över 18 års erfarenhet av målstyrning, verksamhetsutveckling och strategisk förändringsledning.
johannes.ingerby@theinformationcompany.se
+46 734 44 55 90
LinkedIn
Relaterade inlägg

Visualisera verksamhetens mål
Med hjälp av mål är det enkelt att signalera och kommunicera vart en organisation är på väg. Med hjälp av en tydlig visualisering är det enkelt att ko…
för 1 år sedan
Läs mer »

Tre kriterier för visualisering som The New York Times borde fundera på
I förra veckans amerikanska presidentval följde många The New York Times valvaka, där en av de presenterade visualiseringarna bestod i en cirkulär mät…
för 5 år sedan
Läs mer »