Blogginlägg // Agerbara mål

Fokus eller kontroll?

för 6 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs vidare ↓

Genom att proaktivt hantera de paradoxer det innebär att arbeta med målstyrning ökar chanserna att lyckas. En av dessa är fokus vs kontroll – är det viktigare med fullt fokus eller full kontroll?

I mitt förra inlägg berördes målstyrningsparadoxen enhetlighet vs anpassning, alltså om det är viktigare att målstyrningen är likartad och korrekt i hela organisationen eller att den är relevant för målgruppen.

En annan av de paradoxer som behöver hanteras när man arbetar med målstyrning är fokus vs kontroll. Ofta mäts väldigt mycket med anledning av att man vill ha full koll. Man vill kunna följa hur det går finansiellt, hur den löpande verksamheten presterar i operativa nyckeltal och hur man taktar inom alla sina strategiska områden. Fördelen med att mäta mycket är att det ger en känsla av kontroll. Däremot, ju mer man mäter – alltså ju fler mål man har – desto lägre blir den styrande effekten.

Organisationer som vågar välja bort och mäta områden skapar fokus. Genom att tydliggöra vad som är viktigast och uttrycka det i så få mål som möjligt skapas en riktning, och chanserna att förflytta organisationen i just den riktningen ökar ju fler som delar den.

Men att välja bort kan vara svårt, just på grund av att kontrollen minskar. Vi hanterar den här paradoxen genom att skilja på vad som är styrande utifrån den förflyttning som måste åstadkommas, och vilka ramar förflyttningen behöver hållas inom. På så sätt kan vi kombinera fokus med kontroll.

Om författaren

Christoffer är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har under sina år på TIC hjälpt över 40 organisationer att nå sina mål, och är även ansvarig för vår onlineutbildning inom målstyrning

+46 709 66 05 20 LinkedIn

Behöver du hjälp?