Blogginlägg // Övrigt

Hur engagerade är dina medarbetare?

1 år sedan

Av Johanna Andersson

Vi spenderar en stor del av våra liv på våra arbetsplatser och jag tror att de allra flesta vill vara på en arbetsplats och känna sig motiverade.

Enligt en undersökning från Gallup (2013) är endast 13% (16% i Sverige) av medarbetare globalt, engagerade i sina jobb, vilket betyder att de aktivt arbetar i samma riktning som sin organisation och bidrar med positiv energi. 63% är oengagerade, (saknar motivation och är sannolikt inte benägna att bidra till organisationens mål) och 27% är aktivt oengagerade (medarbetare som inte trivs, är oproduktiva på jobbet och sprider negativ energi).

Engagemang på arbetsplatsen är kritiskt för att få en hållbar utveckling för organisationer medans ett lågt engagemang från medarbetare kan leda till högre sjukfrånvaro, sämre kvalitet och lägre produktivitet. Låga nivåer av engagemang ur ett globalt perspektiv innebär dessutom att ekonomisk produktivitet hindras såväl som livskvaliteten.

Hur kan man då lyckas med att få engagerade medarbetare? Daniel Pink (2011) beskriver hur vi har 3 interna faktorer som driver engagemang hos medarbetare; Autonomi, Syfte och Utveckling.

Autonomi – innebär att man har en känsla av självbestämmande. Att involvera sina medarbetare i förändringar gör att man uppnår man en viss grad av autonomi.

Syfte – innebär att man känner att man bidrar till ett större sammanhang och gör något meningsfullt. Det skall vara tydligt för medarbetaren hur hens arbetsinsats bidrar till organisationens övergripande mål.

Utveckling – genom personlig utveckling kan man fokusera på sina styrkor och bli bättre. Fokus på styrkor ger bäst effekt på vår inre motivation. Dessutom är medarbetare som får använda sina styrkor varje dag, 6 gånger mer engagerade än de som inte får använda sina styrkor. (Gallup, 2013)

Våga utmana medarbetare att utveckla sina förmågor och styrkor och förankra dessa i linje med organisationens mål, för att maximera de anställdas engagemang, så alla känner att de drar sitt strå till stacken!

 

Om författaren

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

Läs mer om Johanna »

Relaterade inlägg

Event

Frukostseminarie: Konsten att genomföra sin strategi – del 2

Förra veckan hade vi på TIC ett av våra lyckade frukostseminarier med temat ”Konsten att genomföra sin strategi”. Denna gången var det Pontus Wadström…

1 år sedan

Av Sofia Lundgren

Läs mer »

Blogginlägg

Varför blir det ingen förändring?

Vårt arbete på The Information Company handlar till stor del om att driva förändring. Vi brinner ju för att våra kunder ska ha en så tydlig styrning o…

2 år sedan

Av johannesingerby

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än