Blogginlägg // Övrigt

Kommunicera och definiera för att lyckas med förändring

2 år sedan

Av Sofia Lundgren

Jag läste nyss en artikel som beskrev vikten av tydligt ledarskap och kommunikation när företag ska genomgå en förändring. Författaren, John Hamm, menar att en stor anledning att förändring ofta resulterar i kaos är just bristen på kommunikation och tydliga definitioner. Ledare kan ofta kommunicera ut ”kunden kommer alltid i första hand” eller ”nu fokuserar vi på resultatet”, och samtidigt ta för givet att alla medarbetare har samma bild av vad detta innebär.

Kommunikation är en ledares viktigaste verktyg för att lyckas med förändring. Varje ledare måste ta sig tid för att noggrant förklara vad förändringen innebär, tydliggöra och definiera visionen, avsikten och riktlinjerna. Tydliga definitioner säkerställer vad chefen faktiskt menar och undviker att medarbetaren gör egna tolkningar. För chefen kan det kännas självklart vad som menas med vision, resultat, fokus och mål, men utan tydliga förklaringar spenderas ofta tid på fel saker vilket leder till att medarbetare tappar fokus och projektet kommer med stor sannolikhet att misslyckas.

Genom sin erfarenhet av att jobba med folk i högt uppsatta positioner i ett flertal organisationer har John Hamm identifierat fem områden som genom tydlig kommunikation och definitioner kan hjälpa ett företag att lyckas med förändring.

    1. Organisationsstruktur och hierarki
      Tydliggör vad förändringen innebär för respektive roll inom organisationen. Organisationsstrukturen kan ofta vara emotionellt laddad eftersom det påverkar varje medarbetares personliga situation. Oklarheter kan ofta leda till osäkerhet och onödiga rykten.
    2. Finansiella resultat
      Genom att bara säga ”fokusera på resultatet” är det lätt att tappa långsiktigheten och därmed sambandet mellan medarbetarnas beteende och det finansiella resultatet. Definiera vilka resultat ska uppnås men även vad det innebära att varje medarbetare behöver göra och fokusera på. Om det inte går som planerat, gör en djupanalys av varför det gick som det gick.
    3. Ledarens känsla för sitt jobb
      En person kan inte ha svaret på allt trots att hen har en hög position. Välj att involvera medarbetare för att få fler åsikter och därmed gemensamma tolkningar.
    4. Tidsplanering
      Kommunicera inte ut att tiden är en fiende, trots att det ofta är en bristvara. Optimera den tiden som finns.
    5. Företagskultur
      Kultur kan inte skapas genom definitioner men en värdefull kultur kan skapas genom tydliga riktlinjer, fokus mot rätt mål och därmed skapa en vinnande kultur eftersom medarbetarna vet vad som förväntas av dom och därmed känner att de kan bidra.

Anledningen att just denna artikeln fångade mitt intresse är att jag själv upptäckt vikten av tydliga definitioner i mitt nuvarande kundprojekt. Vad som känns väldigt tydligt för en person är lika otydligt för nästa. Genom att investera tid på att säkerställa vad som menas kan förvirringar undvikas längre fram.

Detta var en kort sammanfattning, läs gärna hela artikeln HÄR!

Om författaren

Sofia Lundgren är målstyrningskonsult hos The Information Company, med erfarenhet av kunder som Sveaskog, PEAB, Stena Metall och Stockholms Fotbollsförbund.

Läs mer om Sofia »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Öka motivationen hos dina medarbetare

Den röda tråden mellan företagets övergripande mål och medarbetarnas individuella mål är något vi återkommande tar upp, inte minst när vi är ute hos v…

2 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs mer »

Videobibliotek

Intro: Konsten att genomföra sin strategi – nästa steg

I videon nedan ser ni första introduktionsdelen på TICs frukostseminarium 5 maj 2017.…

1 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än