Blogginlägg // Agerbara mål, Mått

Kvantitativa mål för att skapa agerande

för 4 år sedan

Av Gustaf Hult

Vi vet sedan tidigare att runt 90 % av alla organisationer misslyckas med att genomföra sin strategi. Att misslyckas med att omsätta strategin från teori till verklighet innebär dels att den ofta så stora investeringen i form av både tid och pengar i att utveckla strategin går förlorad. Dessutom går organisationen miste om den inneboende potentialen som finns i att alla medarbetare drar åt samma håll och vet vad som är viktigast.

En vanlig förklaring till att många organisationer misslyckas med sitt strategigenomförande är att den framtagna strategin inte konkretiseras till vilka resultat som ska uppnås. Därmed stannar strategin allt för ofta vid att vara en pappersprodukt som få i organisationen kan relatera till och den är då dömd att misslyckas.

Ett enkelt men väldigt effektfullt knep för att lyckas med strategigenomförandet är att konkretisera strategin till kvantitativa mål. Genom att tydliggöra vilka faktiska mål som ska uppnås så tvingas organisationen till att komma överens om vad man faktiskt menar, och därmed blir det också begripligt för medarbetarna vad man ska agera efter. Dessutom kan de kvantitativa målen fördelaktigt sättas med en kortare tidsaxel än strategin som ofta är baserad på flera år. Detta för att ge en ännu tydligare vägledning till medarbetarna om vad som är viktigast under den kommande perioden.

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Varför ska vi mäta resultat?

I mitt förra inlägg fick ni ett exempel från Adobe som visar varför allt fler organisationer överger det årliga utvecklingssamtalet för att jobba med …

för 4 år sedan

Av Gustaf Hult

Läs mer »

Videobibliotek

Skapa konkreta resultat genom din affärsplan, del 1 av 3

I en serie om tre avsnitt kommer David gå igenom sina tre bästa tips på temat hur man skapar konkreta resultat med hjälp av sin affärsplan. I det förs…

för 7 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Prenumerera på bloggen