Blogginlägg // Styrning

Missionen – viktigare än du tror

2 år sedan

Av johannesingerby

En mission syftar till att beskriva vad organisationen har för roll gentemot sin omvärld. Och just därför blir den så viktig för att skapa en mening och ett sammanhang.

En tydlig mission kan öka både engagemang och driva rätt beslut. När Christina Forsberg, Länspolismästare i Gävleborgs län, tydliggjorde polisens mission genom att exemplifiera deras uppdrag med att de fanns till för att göra att ”Ella, 4 år kunde växa upp i en trygg värld” så började organisationen fatta bättre beslut genom att alltid ställa kontrollfrågan ”på vilket sätt påverkar detta Ella?”. Därmed blev det också enklare att sortera bland verksamhetsmålen, tex. blev det uppenbart att det inte räckte att hålla sin budget, det var ju trots allt endast en intern hygienfaktor.

I takt med att allt fler individer, inte minst unga, inte bara jobbar för att tjäna pengar utan att också göra skillnad tror jag missionen kommer bli en allt viktigare grundsten att bygga upp organisationens mål och strategi kring.

Här är några tips på vad en bra mission ska innehålla:

  • Måste utgå ifrån organisationens syfte/uppdrag (måste gå att påverka)
  • Svarar på frågan – vad är vi bra för? (och inte vad är bra för oss)
  • Utgår ifrån ett socialt sammanhang (är extrovert)

Om författaren

Johannes Ingerby är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har över 18 års erfarenhet av målstyrning, verksamhetsutveckling och strategisk förändringsledning.

Läs mer om Johannes »

Relaterade inlägg

Videobibliotek

Målstyrning vs. Processtyrning

Att styra efter processer är en vanlig företeelse i organisationer. Men hur skiljer sig egentligen målstyrning från processtyrning? Se David Holmberg …

6 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Blogginlägg

Är ni på rätt väg?

Att det idag är årets längsta dag och att en härlig midsommarhelg stundar runt hörnet får en att inse att vi kommit en bra bit in på året. Ett helt ha…

1 år sedan

Av The Information Company

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än