Blogginlägg // Styrning
Missionen – viktigare än du tror
för 4 år sedan
Av johannesingerby
En mission syftar till att beskriva vad organisationen har för roll gentemot sin omvärld. Och just därför blir den så viktig för att skapa en mening och ett sammanhang.
En tydlig mission kan öka både engagemang och driva rätt beslut. När Christina Forsberg, Länspolismästare i Gävleborgs län, tydliggjorde polisens mission genom att exemplifiera deras uppdrag med att de fanns till för att göra att ”Ella, 4 år kunde växa upp i en trygg värld” så började organisationen fatta bättre beslut genom att alltid ställa kontrollfrågan ”på vilket sätt påverkar detta Ella?”. Därmed blev det också enklare att sortera bland verksamhetsmålen, tex. blev det uppenbart att det inte räckte att hålla sin budget, det var ju trots allt endast en intern hygienfaktor.
I takt med att allt fler individer, inte minst unga, inte bara jobbar för att tjäna pengar utan att också göra skillnad tror jag missionen kommer bli en allt viktigare grundsten att bygga upp organisationens mål och strategi kring.
Här är några tips på vad en bra mission ska innehålla:
- Måste utgå ifrån organisationens syfte/uppdrag (måste gå att påverka)
- Svarar på frågan – vad är vi bra för? (och inte vad är bra för oss)
- Utgår ifrån ett socialt sammanhang (är extrovert)

Om författaren
Johannes Ingerby är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har över 18 års erfarenhet av målstyrning, verksamhetsutveckling och strategisk förändringsledning.
johannes.ingerby@theinformationcompany.se
+46 734 44 55 90
LinkedIn
Relaterade inlägg

Styrning behövs som bäst när du inte hinner läsa det här
Mailkorgen är full av olästa mail, påminnelsefönstret i Outlook blinkar ihärdigt och kalendern är fullbokad med möten. Däremellan ska du faktiskt hinn…
för 4 år sedan
Läs mer »

Intro: Konsten att genomföra sin strategi – nästa steg
I videon nedan ser ni första introduktionsdelen på TICs frukostseminarium 5 maj 2017.…
för 3 år sedan
Läs mer »