Blogginlägg // Uppföljning

Redo för andra halvlek?

för 3 år sedan

Av Gustaf Hult

Efter en stundande och efterlängtad semesterledighet är det snart dags för många organisationer att ge sig in på slutspurten för verksamhetsåret 2016. Såhär i halvtidsvilan ger det möjlighet att summera det första halvåret och fatta beslut om några byten (läs förändringar) behövs innan hösten drar igång. Men för att veta vilka förändringar som behöver göras behöver vi såklart ha ett bra underlag från hur första halvlek egentligen såg ut, och här är behovet av en väl fungerande målstyrning tydligt.

När organisationer besvarar frågan ”hur går det?” så finns det tre huvudsakliga svar som förekommer; bra, dåligt och vet inte. Går det bra så är allt frid och fröjd och vi är redo att köra vidare i höst. Går det dåligt så måste vi agera för att justera det vi inte är nöjda med, vi har ju trots allt halva året kvar att hämta tillbaka det vi inte nått ännu.

Det verkliga problemet har vi emellertid om vi inte kan svara på hur det går. Att allt inte går som man tänkt sig kan vara kortsiktigt dåligt för verksamheten. Samtidigt kan det över tid bygga en starkare och mer effektiv organisation om detta resulterar i nya lärdomar och att misstag åtgärdas. Om vi dock inte vet hur det går kommer vi med högsta sannolikhet inte heller agera för att åtgärda det som går dåligt, eftersom vi inte känner oss trygga i vad det är.

För att kunna svara på hur det går behöver organisationen sätta mål, och när vi sätter mål måste de vara sådana att vi kan utvärdera dem objektivt och kvantitativt. Ur det perspektiv har Hamrén med kollegor en mer angenäm uppgift än många andra ledare i att de i varje halvtidsvila kan titta på resultattavlan för att snabbt se hur det egentligen går. I deras fall finns målstyrningen inbyggd i yrkets natur, men i samtliga organisationer går det att skapa en mätbarhet och därmed få feedback från sin målstyrning på precis samma sätt som i fotbollen.

Relaterade inlägg

Videobibliotek

Uppföljning – nyckeln till att nå sina mål

Att sätta mål påverkar människors beteende till cirka 20%, men till 80% påverkar man agerandet med uppföljning. För att säkerställa att en organisatio…

för 6 månader sedan

Av Sofia Lundgren

Läs mer »

Blogginlägg

Hur lyckas man exekvera sin strategi?

”Vision without action is a daydream. Action without vision is a nightmare.” Så lyder det japanska ordspråket som bekräftar det vi också många gång…

för 2 månader sedan

Av Johanna Andersson

Läs mer »

Prenumerera på bloggen