Blogginlägg // Agerbara mål

Skilj på effekt och agerande i er målstyrning

9 månader sedan

Av David Holmberg

Jag betonar ofta vikten av att ha få mål, helst endast ett prioriterat mål, för att öka sannolikheten att nå just detta allra viktigaste målet. Detta prioriterade mål är en effekt vi vill nå under en given tidsperiod, men för att nå denna kritiska effekt kan det behövs en kombination av ageranden.

Genom att designa ett företags styrning som ett prioriterat mål (Effekt) och ett antal fokusområden man behöver förstärka för att nå målet (Ageranden) så tydliggörs för hela organisationen att det finns en effekt som är viktigare än allt annat och ett antal ageranden som tillsammans kommer åstadkomma den effekten.

Fördelarna med detta tillvägagångssätt är många, bl a att:

  • Det finns endast ett övergripande mål och därmed ökar sannolikheten att nå det
  • Det övergripande målet behöver i sig inte vara 100% agerbart, utan fokusområden som ska leda till målet beskriver agerandet
  • Förståelsen för hur olika delar av organisationen behöver samarbete för att nå det prioriterade målet ökar när det blir tydligt att olika ageranden krävs för att man tillsammans ska nå målet

Om författaren

David Holmberg har över 20 års erfarenhet av strategi- och styrningsfrågor. Han har varit rådgivare åt över 90 organisationer inom den privata, offentliga och idéburna sektorn.

Läs mer om David »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Rätt fokus för att få mer gjort

Att mål har en positiv påverkan på människor och organisationer när det gäller att få saker gjorda vet vi. Vad som dock är mindre utforskat är frågan …

3 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs mer »

Blogginlägg

Att nå toppen till varje pris – när målet suboptimerar helheten

Att sätta tydliga mål för det man som individ eller organisation vill genomföra är ett extremt kraftfullt verktyg. Ett mål kan göra att vi anstränger …

1 år sedan

Av Albin Thureson

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än