Blogginlägg // Agerbara mål

Skilj på effekt och agerande i er målstyrning

1 år sedan

Av David Holmberg

Jag betonar ofta vikten av att ha få mål, helst endast ett prioriterat mål, för att öka sannolikheten att nå just detta allra viktigaste målet. Detta prioriterade mål är en effekt vi vill nå under en given tidsperiod, men för att nå denna kritiska effekt kan det behövs en kombination av ageranden.

Genom att designa ett företags styrning som ett prioriterat mål (Effekt) och ett antal fokusområden man behöver förstärka för att nå målet (Ageranden) så tydliggörs för hela organisationen att det finns en effekt som är viktigare än allt annat och ett antal ageranden som tillsammans kommer åstadkomma den effekten.

Fördelarna med detta tillvägagångssätt är många, bl a att:

  • Det finns endast ett övergripande mål och därmed ökar sannolikheten att nå det
  • Det övergripande målet behöver i sig inte vara 100% agerbart, utan fokusområden som ska leda till målet beskriver agerandet
  • Förståelsen för hur olika delar av organisationen behöver samarbete för att nå det prioriterade målet ökar när det blir tydligt att olika ageranden krävs för att man tillsammans ska nå målet

Om författaren

David Holmberg har över 20 års erfarenhet av strategi- och styrningsfrågor. Han har varit rådgivare åt över 90 organisationer inom den privata, offentliga och idéburna sektorn.

Läs mer om David »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Rätt mål hjälper dig att nå nya framgångar

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.…

8 månader sedan

Av Johanna Andersson

Läs mer »

Blogginlägg

Våga prioritera för att skapa resultat

Nu är hösten här och många organisationer är mitt uppe i affärsplanering för 2019. Det är nu ambitionen och målen för kommande år ska bestämmas och se…

7 månader sedan

Av Sofia Lundgren

Läs mer »

Prenumerera på bloggen