Blogginlägg // Styrmodell

Skräddarsytt för full effekt

för 6 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs vidare ↓

Varje organisation är unik. En styrmodell bör spegla detta och vara specifikt framtagen och anpassad för den organisation den ska appliceras på. Försöker man ta genvägar och tro att en styrmodell som fungerat för en annan organisation automatiskt kommer fungera på ens egen gör man sig själv en otjänst. För att kunna maximera värdet av målstyrningen bör styrmodellen skräddarsys, och för att kunna göra det måste man förstå mottagaren.

Hur styr man organisationen idag? Det finns en uppsjö av olika styrkomponenter i en organisation – strategi, budget, incitamentsmodeller, värderingar, kultur, processer osv. Vilka av dessa används aktivt och hur påverkar de anställdas beteende?

Vilka ska använda målstyrningen? Hur ser deras organisation ut och vilken kultur präglas de av? Vilka sorters individer är de och hur fungerar forumen?

I vilket syfte ska målstyrningen användas? Vad vill de primärt uppnå med målstyrningen? Tydlighet, gemensamt fokus och riktning, förflyttning mot strategin?

I vilket situation befinner de sig i? Levererar de goda eller dåliga resultat? Har de en stabil eller rörig tillvaro? Är implementeringen av målstyrningen frivilligt initierad eller bestämd av någon annan?

Utan förståelse för den mottagande organisationen äventyras styrmodellens relevans. Konsekvensen kan då bli att målen inte tas fram och bryts ner på ett sätt som driver agerande, eller att de som ska använda och få värde av målstyrningen inte förstår eller köper den. Genom att utforma styrmodellen utifrån era behov ökar ni chansen till att få ut det fulla värdet av en väl fungerande målstyrning.

Om författaren

Christoffer är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har under sina år på TIC hjälpt över 40 organisationer att nå sina mål, och är även ansvarig för vår onlineutbildning inom målstyrning

+46 709 66 05 20 LinkedIn

Behöver du hjälp?