Blogginlägg // Övrigt

Tur i oturen – Fredag den 13e

3 år sedan

Av johannesingerby

Idag är det fredag den 13e - allas vår otursdag (även om jag personligen aldrig märkt någon större skillnad). Detta fick mig att tänka om, och i så fall hur, turen respektive oturen påverkar organisationens förmåga att nå sina mål.

Professor Morten T Hansen har svaret (medförfattaren till Jim Collins bok ”Great by Choice”). Hansen menar att de organisationer som lyckas bäst hanterar både tur och otur på ett strukturerat sätt eftersom de utgår ifrån att verksamheten berörs av ett konstant flöde av tur och otur. Det viktiga blir därmed att säkerställa att man hanterar situationerna som uppstår på bästa sätt. I korthet kan man beskriva de kritiska framgångsfaktorerna som Hansen lyfter fram såhär:

Dra nytta av tur

När turen är framme gäller det att ha en inbyggd flexibilitet och förmåga att ställa om. Ett sätt att åstadkomma detta är att ha tydliga långsiktiga mål och strategier. På så sätt blir det enklare för medarbetare att motivera varför man bör avvika från den kortsiktiga planen för att möjligheten just dök upp som kommer att gagna organisationens framgång på lite längre sikt.

Förbered dig på otur

Här handlar det om att alltid skaffa sig lite buffert, oavsett om det gäller tid, pengar eller resurser. På så sätt undviker organisationen också meningslösa bortförklaringar från ansvariga när det är dags att redogöra för hur det gått, exempelvis om projektet genomförts i tid. Har vi tagit höjd för det oväntade så tvingas vi identifiera den faktiska orsaken som ledde till att vi inte uppnått vårt mål.

Om författaren

Johannes Ingerby är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har över 18 års erfarenhet av målstyrning, verksamhetsutveckling och strategisk förändringsledning.

Läs mer om Johannes »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Kundundersökning

Vi har nyligen genomfört en kundundersökning bland våra kunder som vi arbetat med under det senaste året. Syftet med undersökningen var att undersöka …

2 år sedan

Av The Information Company

Läs mer »

Videobibliotek

Nulägesanalys – första steget för att skapa en skarp Styrning

När man skalar ner styrning och uppföljning är det egentligen relativt enkelt. Det handlar om att sätta relevanta mål och att nå dem. Inte svårare än …

3 månader sedan

Av The Information Company

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än