Videobibliotek // Mått
Validerade mått för att säkerställa en högkvalitativ uppföljning
för 2 månader sedan
Av Sofia Lundgren
Mått, eller indikatorer, hjälper organisationer att ge objektiv bild hur de har presterat föregående period. Genom att säkerställa att måtten är validerade och har tydliga definitioner samt identifierade datakällor kan det bidra till en mer effektiv uppföljning med skarpare diskussioner.
För att kvantifiera ett mål och göra det uppföljningsbart krävs det ett validerat mått. Kvantifiering visar om det gjorts några framsteg inom de områden där det önskas en förflyttning. För att säkerställa en högkvalitativ uppföljning och fokuserade uppföljningsmöten krävs det att måtten har en tydlig definition, ägare, identifierad källa och identifierade dimensioner.
Spana in Christoffer Parmbäcks bästa tips för hur man tar fram validerade mått i filmklippet nedan:

Om författaren
Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.
christoffer.parmback@theinformationcompany.se
+46 709 66 05 20
LinkedIn
Relaterade inlägg

Visualisera er data
Johannes Ingerby ger tips hur organisationer kan visualisera sin data och drar paralleller till biltillverkare. …
för 8 år sedan
Läs mer »

Hur kan man skapa effektiva ledningsgruppsmöten?
Ett av de viktigaste forumen där viktiga beslut fattas är i ledningsgruppsmöten. Trots det är det otroligt vanligt att spekulationer och subjektiva to…
för 8 år sedan
Läs mer »