Videobibliotek // Mått

Validerade mått för att säkerställa en högkvalitativ uppföljning

för 1 år sedan

Av Sofia Lundgren

Läs vidare ↓

Mått, eller indikatorer, hjälper organisationer att ge  objektiv bild hur de har presterat föregående period. Genom att säkerställa att måtten är validerade och har tydliga definitioner samt identifierade datakällor kan det bidra till en mer effektiv uppföljning med skarpare diskussioner. 

För att kvantifiera ett mål och göra det uppföljningsbart krävs det ett validerat mått. Kvantifiering visar om det gjorts några framsteg inom de områden där det önskas en förflyttning. För att säkerställa en högkvalitativ uppföljning och fokuserade uppföljningsmöten krävs det att måtten har en tydlig definition, ägare, identifierad källa och identifierade dimensioner.

Spana in Christoffer Parmbäcks bästa tips för hur man tar fram validerade mått i filmklippet nedan:

 

Om författaren

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

+46 709 66 05 20 LinkedIn

Relaterade inlägg

Videobibliotek

Kultur- och ledarskapsfilter

Petter Samuelsson berättar vad organisationer bör göra för att få ut maximalt av er målstyrning. …

för 9 år sedan

Av The Information Company

Läs mer »

Videobibliotek

OKR – Fluga eller fantastiskt?

De senaste åren har framgångsrika bolag så som Intel, Google och LinkedIn klivit fram och berättat att en del av deras framgång består i att de jobbar…

för 7 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Behöver du hjälp?