Blogginlägg // Uppföljning
Varför uppföljning är viktigt
för 6 år sedan
Av Christoffer Parmbäck
Att lyckas påverka och förändra beteende hos personer är svårt och en anledning till att många organisationer misslyckas med att genomföra sin strategi. Ofta görs ett ordentligt arbete med att sätta planen för vad som ska uppnås men mindre tid och kraft läggs på att ta konsekvenserna av det, alltså uppföljningen.
En modell för att beskriva vad som påverkar beteende är ABC-modellen:
- Antecedens/Aktiverare är de faktorer som föregår och triggar ett beteende (t.ex. strategier, mål)
- Behavior/Beteende är vad de som påverkas faktiskt gör mer eller mindre av
- Consequence/Konsekvens är det som händer efter beteendet, oavsett om det är positivt (t.ex. belöningar, uteblivna straff) eller negativt (t.ex. uteblivna belöningar, straff)
Vad som är intressant är hur mycket organisationer arbetar med aktiverare respektive konsekvenser i relation till hur mycket värde som genereras. Av resurserna som läggs ner för att påverka beteende används ungefär 80% på aktiverarna, men de står bara för ca 20% av beteendeförändringen. Att ta konsekvenserna har således motsatt förhållande – det får 20% av resurserna men står för 80% av beteendeförändringen. Det är alltså först när man vågar ta uppföljningen på allvar som man gör skäl för planeringen.
Jag rekommenderar alla bolag att ta en funderare kring hur mycket tid som faktiskt ges till att följa upp målen, inte bara till att sätta dem.
Om författaren
Christoffer är delägare och målstyrningsexpert på The Information Company. Han har under sina år på TIC hjälpt över 40 organisationer att nå sina mål, och är även ansvarig för vår onlineutbildning inom målstyrning
christoffer.parmback@theinformationcompany.se
+46 709 66 05 20
LinkedIn