Blogginlägg // Mått

Vikten av att definiera vad man mäter

för 1 år sedan

Av Johanna Andersson

Ett vanligt problem med att få till en fungerande målstyrning och framförallt uppföljning, är att man inte har tagit sig tiden att definiera det man faktiskt skall mäta och exakt vad man menar med det man mäter.

En vanlig orsak är att man inte har kommit överens om en exakt definition för måttet. Detta kan då i sin tur innebära att måttets utfall kan variera beroende på hur den som hämtar utfallsdata tolkar måttets innebörd. I vissa fall kan det vara så enkelt som att ett utfall går att hämta ur flera olika system som registrerar utfallet på olika sätt och på så vis också skapar förvirring.

Även om orsakerna till varför man inte är överens om siffrorna kan skilja sig åt, så blir konsekvenserna för organisationens styrning ofta liknande. Att organisationen inte är överens om vad man menar med ett måtts utfall leder allt för ofta till diskussioner om måttets innebörd och vad som bör inkluderas och ej. Dessa tidsödande diskussioner riskerar att urholka målstyrningen då fokus egentligen borde ligga på vilka åtgärder som krävs för att uppfylla det övergripande målet. Dessutom blir det i många fall praktiskt omöjligt att ge en relevant uppföljning till och kravställa berörda parter om man inte själv känner att man kan lita på det utfallet man har framför sig.

Gör er istället tjänsten att tydliggöra och definiera upp måtten med en tydlig definition, ägare, identifierad källa och identifierade dimensioner. Allt för att minska risken att hamna i fel diskussioner och stjäla dyrbar tid från möten.

Om författaren

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

Läs mer om Johanna »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Varför ska vi mäta resultat?

I mitt förra inlägg fick ni ett exempel från Adobe som visar varför allt fler organisationer överger det årliga utvecklingssamtalet för att jobba med …

för 4 år sedan

Av Gustaf Hult

Läs mer »

Blogginlägg

Hur mäter man kundnöjdhet?

Det här med att hitta relevanta mått och nyckeltal att följa löpande under året är ju en generell utmaning som de flesta som gett sig på någon form av…

för 3 år sedan

Av johannesingerby

Läs mer »

Prenumerera på bloggen