Från finansiell styrning till proaktiv styrning
– Symetri

+++
Ökad marknadsandel

Vi har etablerat ett strukturerat arbetssätt. Och vi har ökat medvetenheten om våra mål och blir nu kontinuerligt bättre på att proaktivt fokusera på rätt saker

Jens Kollserud,
CEO Symetri Global

Utmaningen

Symetri hjälper sina kunder arbeta smartare och mer hållbart genom att utveckla och tillhandahålla tekniska lösningar och tjänster till företag inom arkitektur, konstruktion, bygg, infrastruktur, samt tillverkningsindustrin.

Symetri, som är en del av Addnode Group, grundades i Sverige 1989 och har mer än 1000 medarbetare. Företaget har kontor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Irland och USA.

Under 2021 var det dags att sätta en ny strategi för Symetri och Jens Kollserud (koncernchef) frågade sig själv: ”Hur kan vi uttala och konkretisera vår strategi för 2022–2025 så den blir tydlig och agerbar för alla medarbetare?”. Och det var där TIC kom in i bilden.


Lösningen

Det första som behövde göras var att säkerställa att strategin innehöll tydliga vägval. Detta säkerställdes genom att koncernledning besvarade ett antal strategiskt viktiga frågor såsom exempelvis:

  • Om vi skulle dubbla omsättningen till 2025, vad behöver hända i vår kundstock och de värden/effekter vi skapar hos våra kunder? Vad vill vi?
  • Vilken spelplan väljer vi att agera på och vilka möjliga spelplaner väljer vi bort?
  • Hur vinner vi på den spelplan vi valt och vad kommer att differentiera oss från konkurrenterna? Och vilket alternativt sätt att vinna väljer vi bort?
  • Vilka förmågor behöver vi då säkerställa att vi har/bygger upp för att lyckas vinna på vald spelplan?

När strategin var beslutad var det sedan dags att göra den ännu mer agerbar ute i organisationen. Utmaningen här låg i att gå från en reaktiv finansiell planering och uppföljning till en mer proaktiv och agerandefokuserad planering och uppföljning. Tillsammans med ledningsgruppen arbetade TIC fram en styrmodell där ett strategiskt prioriterat mål för hela koncernen uttalades tillsammans med tre viktiga fokusområden för att lyckas, och som alla i koncernen kunde förhålla sig till.


Resultatet

Tack vare en tydlig strategi och fokuserade mål som konkretiserar strategin har ett gemensamt språk skapats internt på Symetri. Det finns nog ingen på Symetri som inte känner till det prioriterade målet. Detta tydliga fokus har lett till att ledarna inom Symetri har en klar bild av hur organisationen presterar och vad som ligger bakom resultaten.

”Vi tänker mer strategiskt och taktiskt nu. Fler ledare som står upp och berättar om hur det går. Oavsett om det går bra eller dåligt. De vet vad de ska prata om.” Jens Kollserud, Koncernchef


Tillbaka upp!

Några ord från Johannes Ingerby, Partner på TIC

”Symetri var en av våra kunder som vi inledde samarbete med under Covid, med de restriktioner som gällde då. Ett samarbete som fortsatt genom åren och sommaren 2024 träffades vi fysiskt för första gången. På många sätt bevisade vi tillsammans att det går att driva denna typ av projekt digitalt. Något som vi tagit fasta på i samband med att Symetri förvärvat bolag i USA där vi lett arbetet med att integrera bolagen i koncernens styrmodell. Det har på många sätt varit en spännande resa och det känns oerhört meningsfullt att hjälpa Symetri arbeta ännu smartare” – Johannes Ingerby, Partner The Information Company

Se fler case

Vill du göra en liknande resa?

Ta kontakt med en av våra målstyrningsexperter så hjälper vi dig.

Johannes Ingerby

Partner/Målstyrningsexpert

Läs mer