Ett medtech bolag som, genom målstyrning och en ny styrmodell, lyckats stärka gemensamma prioriteringar, effektiviserat sin uppföljning, ökat transparensen och skapat tydligt fokus.
Vi har under flera år jobbat strukturerat med att skärpa vår strategi i takt med att marknaden utvecklas. I en snabbt växande marknad behövs en stark koppling mellan det operativa och det strategiska. Med patienten i fokus har arbetet med TIC och implementeringen av nya styrmodellen möjliggjort effektiv och transparent uppföljning genom hela organisationen – som gör att aktiviteterna som genererar mest värde för oss och våra kunder alltid syns och står högst upp på prioriteringsordningen.
Kristoffer Nordström,
CFO
Konkretisering av hur de skulle styra och följa upp på bolagsnivå
Startskottet på XVIVO var att utveckla en ny styrmodell för att förstärka bolaget uppdaterade strategi ut i verksamheten, genom tydlig och effektiv uppföljning. Med styrmodellen på plats fanns det möjlighet för ledningsgruppen att samlas och arbeta fram ett gemensamt kortsiktigt prioriterat mål och tydliggöranden kring hur man skulle uppnå det för att säkerställa fokus och framfart i det långsiktiga strategiska arbetet.
För att säkerställa att samtliga medarbetare än bättre skulle kunna se hur just de bidrog till XVIVOs framdrift bröts den övergripande målstyrningen ned på två huvudfunktioner – “Business Operations” och “Commercial”. Övriga stödfunktioner bidrar via nyckelaktiviteter till att huvudfunktionerna och XVIVO som bolag når sina mål. På så sätt undviks stuprörstänkande och i stället stärks det interna samarbetet mellan avdelningarna.
Ett gemensamt fokus
Effektivitet och framdrift
Ta kontakt med en av våra målstyrningsexperter så hjälper vi dig.
Målstyrningsexpert