Stärkta gemensamma prioriteringar
– XVIVO

Ett medtech bolag som, genom målstyrning och en ny styrmodell, lyckats stärka gemensamma prioriteringar, effektiviserat sin uppföljning, ökat transparensen och skapat tydligt fokus.

+++
Ökad marknadsandel

Vi har under flera år jobbat strukturerat med att skärpa vår strategi i takt med att marknaden utvecklas. I en snabbt växande marknad behövs en stark koppling mellan det operativa och det strategiska. Med patienten i fokus har arbetet med TIC och implementeringen av nya styrmodellen möjliggjort effektiv och transparent uppföljning genom hela organisationen – som gör att aktiviteterna som genererar mest värde för oss och våra kunder alltid syns och står högst upp på prioriteringsordningen.

Kristoffer Nordström,
CFO 

Utmaningen

XVIVO är grundat 1998 och är det enda MedTech bolaget dedikerat till att förlänga livet på alla stora organ – så att transplantations team runt världen kan rädda fler liv. XVIVOs lösningar ger ledande klinker och forskare möjligheten att testa gränserna inom organ transplantation.

XVIVO är ett globalt bolag med huvudkontor i Göteborg. Företaget är listat på Nasdaq.

Företaget genomgår en expansiv tillväxt resa med snabb utveckling av både sin produkt & tjänsteportfölj samt marknaden i sin helhet.

Det fanns därför tydligt uttryckta behov:

  • Stärka och synliggöra gemensamma prioriteringar och säkerställa att alla bidrar till bolagets långsiktiga strategi. Stärka kopplingen mellan det strategiska och operativa.
  • Driva proaktivt agerande genom tydliga och mätbara mål samt säkra datakvalité. Undvik att mäta allt (färre men ”värre”)
  • Förbättra uppföljning av det strategiska i det dagliga. Skapa transparens och möjlighet för alla att se framstegen

Konkretisering av hur de skulle styra och följa upp på bolagsnivå

Lösningen

Startskottet på XVIVO var att utveckla en ny styrmodell för att förstärka bolaget uppdaterade strategi ut i verksamheten, genom tydlig och effektiv uppföljning. Med styrmodellen på plats fanns det möjlighet för ledningsgruppen att samlas och arbeta fram ett gemensamt kortsiktigt prioriterat mål och tydliggöranden kring hur man skulle uppnå det för att säkerställa fokus och framfart i det långsiktiga strategiska arbetet.

För att säkerställa att samtliga medarbetare än bättre skulle kunna se hur just de bidrog till XVIVOs framdrift bröts den övergripande målstyrningen ned på två huvudfunktioner – “Business Operations” och “Commercial”. Övriga stödfunktioner bidrar via nyckelaktiviteter till att huvudfunktionerna och XVIVO som bolag når sina mål. På så sätt undviks stuprörstänkande och i stället stärks det interna samarbetet mellan avdelningarna.

Ett gemensamt fokus

Resultatet

Varje månad kan nu XVIVO, på flera nivåer i organisationen, samlas och på ett välstrukturerat sätt diskutera och gemensamt analysera affären – för att sedan ta data-drivna operativa och beslut.

  • Mer effektiva ledningsgruppsmöten där fokuset tydligare är på resultaten som skapas.
  • Stärkt gemensamt fokus med ett prioriterat mål för hela bolaget att uppnå på vägen mot att lyckas med långsiktiga strategin
  • Tydligare och transparent projektstyrning där interna beslutsfattare har rätt information för att ta beslut utan att fastna i alla detaljer.
  • Ökad förståelse för vilka förmågor som behöver utvecklas, för bolaget som helhet men också per avdelning, för att lyckas genomföra satt strategi.

Effektivitet och framdrift

Se fler case

Vill du göra en liknande resa?

Ta kontakt med en av våra målstyrningsexperter så hjälper vi dig.

Johannes Ingerby

Målstyrningsexpert

Läs mer