Varför ska vi styra med mål och varför behöver vi målstyrning? Att agera utifrån uppsatta mål är en metod som både individer och organisationer kan dra stora lärdomar från. Se David Holmberg, VD The Information Company, berätta mer. I textform utvecklar han även hur man kan arbeta för att lyckas bibehålla sin målstyrning.
Hur många gånger har man inte suttit i ett möte och undrat vad gör jag egentligen här? Hur ska det här mötet leda till att jag gör någonting annorlunda, eller bidra till att mitt bolag får ett bättre resultat? Eller tagit del av en analys, som oavsett om resultatet var 5, 38 eller 107, går man ut ur det där rummet och säger ”Spännande!”, sen gör man precis samma sak som man gjorde innan. Eller tagit del av en strategi som för stunden känns väldigt inspirerande och motiverande, men efter några månader kommer man på sig själv att ”Nej, jag gör precis samma sak som jag gjorde innan någon tog fram den här strategin”.
Det här är otroligt vanliga exempel på när man faktiskt inte lyckas konkretisera sin strategi, och även vanliga exempel på bolag som inte har vågat översätta sin strategi till tydliga mål.
Det finns väldigt mycket forskning som visar att om man har modet att översätta sin strategi till tydliga mål skapar man ett tydligare agerande, en mer konkret strategi – och därmed också ett tydligare agerande i linje med strategin genom målstyrning.
Men målstyrning gör inte bara det här, målstyrning är ett väldigt naturligt mänskligt beteende. Jag kan bara referera till min son, Malte, som redan vid 6 månaders ålder lyckades vända sig till mage – och den euforin man såg i hans ansikte när han lyckades med den här bedriften som var ett av hans stora mål där och då, är faktiskt obeskrivbar. Jag har också väldigt svårt att tro att människor skulle underkasta sig den enorma pina som det innebär att träna inför ett maraton, om man inte hade just målet – att klara att springa det maratonet. Det vill säga, det är väldigt naturligt för människan att sätta upp och jobba mot fördefinierade mål, och målstyrning är ett verktyg för att realisera det.
Mål skapar också ett väldigt naturligt sätt att agera, dvs. om man har mål som man strävar efter kommer man börja agera i enlighet med dessa.
Och det är av följande tre anledningarna som det är naturligt för bolag att faktiskt jobba i enlighet med målstyrning:
Det låter kanske väldigt enkelt, och det är målstyrning om man gör det på rätt sätt. Men förändringsarbete är inte alltid enkelt. Att införa och framförallt hålla i en väl fungerande målstyrning har givetvis utmaningar.
Det finns såklart flera olika möjliga förklaringar, som är unika för varje organisation. Men jag tänkte ändå nämna två vanligt förekommande orsaker, utifrån min egen erfarenhet.
Målstyrning kräver alltså konstant omvårdnad. Precis som trädgården behöver man en trädgårdsmästare. Någon som har ett vakande öga över hela målstyrningsprocessen och hjälper oss att upprätthålla standard, hitta och sprida goda exempel. Även uppmärksamma när man gör rätt. Visst har varje chef ett ansvar för att säkerställa att målstyrningen fungerar inom hens enhet, och ytterst har ju VD ansvar för allt. Men det räcker ofta inte. Det behövs någon med uttalat ansvar för att hålla ihop målstyrningsprocessen, och då inte bara planeringen utan framför allt uppföljning av satta mål.
Man behöver också ha en strukturerad process för ”onboarding” av nya chefer och medarbetare. Som del av introduktionen bör var och en få den kunskap och förståelse som hen behöver i sin roll för att kunna bidra till att man arbetar med målstyrning på ett bra sätt. Chefer behöver också förstå att det inte går att göra annorlunda bara för att man är van vid ett annat sätt att arbeta från någon annan organisation. Självklart ska vi kunna utveckla hur vi styr och följer upp, och nya idéer är givetvis välkomna men dessa måste hanteras på ett strukturerat sätt. Därför behöver också hur vi sätter och följer upp mål kontinuerligt utvärderas i syfte att vår styrmodell hålls á jour. Helst årligen, som del av förberedelserna inför nästkommande planeringsprocess.
Så för att summera. Målstyrning är väldigt naturligt för bolag att arbeta med. Det kommer konkretisera strategin, driva ett väldigt naturligt mänskligt beteende och därigenom skapa ett agerande i linje med strategin. Därefter är nyckeln att få målstyrningen att fungera över tid. För att lyckas med det vill jag skicka med tre nyckelfrågeställningar:
Lycka till!
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!