Blogginlägg // Agerbara mål

Enhetligt eller anpassat?

för 4 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs vidare ↓

Genom att proaktivt hantera de paradoxer det innebär att arbeta med målstyrning ökar chanserna att lyckas. En av dessa är enhetlighet vs anpassning - är det viktigare med en likartad och korrekt målstyrning eller att den är relevant för målgruppen?

Mål är ett väldigt kraftfullt verktyg för att styra en organisation – när man gör det rätt. Däremot, om man misslyckas med att sätta rätt mål riskerar det istället att verka demotiverande och kännas som en administrativ börda. Hur ökar man då sina chanser att lyckas? Ett sätt är att vara medveten om och hantera de paradoxer som kommer med att arbeta med målstyrning.

En av dessa paradoxer är enhetlighet vs anpassning. En enhetlig målstyrning ser likartad ut i alla enheter i en organisation och är korrekt och ofta heltäckande. Den är alltså ”teoretisk vacker”, där exempelvis olika affärsområden har samma mål och summan av dessa blir totalen. En relevant målstyrning, å andra sidan, speglar enhetens situation och utmaningar och är ofta smalare och mer fokuserad. Därför får den inte alltid med helheten och jämförbarheten blir sämre, men den sätter fingret på vilka specifika förflyttningar som måste ske i just den enheten.

För mig är valet enkelt: ska man åstadkomma en förändring måste man påverka de individer som ska genomföra den, och för att göra det måste målstyrningen vara relevant. Om målen inte är anpassade till de som ska nå dem kommer uppföljningen bli mer kontrollerande än styrande. Prioritera därför mål utifrån situation istället för att ekvationen ska gå ihop!

Om författaren

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

+46 709 66 05 20 LinkedIn

Relaterade inlägg

Videobibliotek

Skapa konkreta resultat genom din affärsplan, del 1 av 3

I en serie om tre avsnitt kommer David gå igenom sina tre bästa tips på temat hur man skapar konkreta resultat med hjälp av sin affärsplan. I det förs…

för 9 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Blogginlägg

Rätt mål hjälper dig att nå nya framgångar

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.…

för 4 år sedan

Av Johanna Andersson

Läs mer »

Behöver du hjälp?