Alla har sina egna sätt att driva möten och det finns en uppsjö med tips och tricks på hur man ska bete sig för att få ut så mycket som möjligt ur de få tillfällen då alla är samlade. Dock vill jag påstå att det finns tre enkla grundprinciper man kommer väldigt lång på när det kommer till att skapa ett effektivt möte:
- Kom förberedd. Se till att ha gjort relevanta analyser och förberett vilken åtgärd du rekommenderar för att få bukt med ett visst problem. Analyser som görs under sittande möte blir sällan tillräckligt bra för att kunna generera en bra åtgärd (om man ens lyckas besluta om något).
- Ha en tydlig agenda och ett tydligt syfte. Alla ska klart och tydligt veta vad mötets förväntade output är och hur man ska sig dit. Om mötesdeltagarna har olika uppfattningar om vad som ska åstadkommas riskerar mötet att innefatta allt mellan himmel och jord.
- Följ upp vad som har beslutats. Fyll i och skicka ut en aktivitetslogg med vad som har beslutats, vem som är ansvarig och deadline och följ upp detta på nästa möte.
Håller du dig till dessa tre till synes enkla principer har du mycket större chans att få möten som istället för förvirring skapar resultat!