Kommunikation är en ledares viktigaste verktyg för att lyckas med förändring. Varje ledare måste ta sig tid för att noggrant förklara vad förändringen innebär, tydliggöra och definiera visionen, avsikten och riktlinjerna. Tydliga definitioner säkerställer vad chefen faktiskt menar och undviker att medarbetaren gör egna tolkningar. För chefen kan det kännas självklart vad som menas med vision, resultat, fokus och mål, men utan tydliga förklaringar spenderas ofta tid på fel saker vilket leder till att medarbetare tappar fokus och projektet kommer med stor sannolikhet att misslyckas.
Genom sin erfarenhet av att jobba med folk i högt uppsatta positioner i ett flertal organisationer har John Hamm identifierat fem områden som genom tydlig kommunikation och definitioner kan hjälpa ett företag att lyckas med förändring.
Anledningen att just denna artikeln fångade mitt intresse är att jag själv upptäckt vikten av tydliga definitioner i mitt nuvarande kundprojekt. Vad som känns väldigt tydligt för en person är lika otydligt för nästa. Genom att investera tid på att säkerställa vad som menas kan förvirringar undvikas längre fram.
Detta var en kort sammanfattning, läs gärna hela artikeln HÄR!
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!