Alltför många bolag som inte når sina mål konstaterar att ”vad synd att vi inte nådde målen, hoppas det blir bättre nästa månad”. Då missar man hela potentialen att genom måluppföljning driva ett agerande som leder till att man faktiskt når sina mål. Istället bör man ju fråga sig ”vad är grundorsaken till att vi inte nådde målet och vad ska vi göra för att åtgärda den grundorsaken?”
En av grunderna till att faktiskt nå sina mål är att identifiera ett fåtal åtgärder som faktiskt gör hela skillnaden. Enda sättet att lyckas med det är sträva efter att bota orsak och inte symptom. Dvs att basera sina åtgärder på den identifierade grundorsaken och inte lägga en bombmatta av möjliga åtgärder som skulle kunna påverka målområdet i sin helhet. Går man på bombmattametoden riskerar man att lägga resurser på åtgärder som inte behövs. Gör man istället kirurgiska åtgärder baserade på grundorsaksanalys spenderar man sina värdefulla resurser på de åtgärder som gör att man når sina mål.
De bolag som verkligen tar uppföljning och analys av målutfall på allvar och låter analysen leda till relevanta åtgärder är de bolag som också kommer nå sina mål.