Det finns många olika styrmetoder ett företag kan använda sig av för att leda beslut och aktiviteter i den riktning bolaget vill ta sig. Varför är vi då så övertygade om att målstyrning är den bästa?
Oavsett vilken styrmetod som tillämpas bör de dela ett gemensamt syfte – att få samtliga medarbetare i en organisation att bete sig på ett sätt som leder till att strategin realiseras. För att kunna uppnå syftet behöver en organisation tydliggöra för sina medarbetare vart man ska och varför, samt löpande informera dem om hur det går. Gör du det ökar du sannolikheten att varje individ väljer att agera på ett sätt som är i linje med den uppsatta strategin.
Genom att använda målstyrning som verktyg ger organisationen sina medarbetare en tydlig riktning, men i möjligaste mån delegerar ansvaret för hur målen ska nås till dem som ska nå dem. Detta bidrar till ökad motivation hos medarbetarna, både genom att ge dem ägarskap över målen och att visa tro på deras kompetens för att nå dem. Genom att fler är motiverade och gör rätt saker förbättras organisationens prestation.