Vi som var där har fattat grejen
Jag har arbetat med beslutstöd i 10 år och det här var första året som jag var på en beslutstödskonferens där jag upplevde att vi som var där har fattat grejen. Numera är om företag och organisationer ska investera i ett beslutstöd en icke fråga. Alla behöver göra det och behövs det ett business case för att påbörja resan eller ta den vidare har man inte fattat grejen. Tyvärr vilket fler av talarna påpekade är de sista att förstå kraften och nödvändigheten utav att visualisera och analysera data är bolagens styrelse, tätt följd av ledningsgruppen. Däri ligger också en av de stora utmaningarna. För att en beslutstödssatsning ska lyckas behövs det att främst ledningsgruppen är med på tåget och förser beslutstödet med nödvändig input såsom strategis riktning och övergripande mål. Att styrelsen inte fattar går att leva med så håll dem utanför loopen för att snabbare komma framåt.
The vendors don’t fix this
Det som var mest slående under dagen var att när företagen själva berättade om sina beslutstödslösningar så hörde jag lite om branschens buzz words såsom Big Data, Cloud, Predictiv Analys, häftigare visualisering och IoT. Utan de lösningar som lyftes fram som bra exempel var enkla med ett tydligt syfte och värde och som vilket modernt BI-verktyg som helst klarar av att lösa. Vad jag istället hörde mycket om var utmaningarna i att nå ett önskat läge med sitt beslutstöd. Utmaningar som hade lite att göra med teknik och val av BI-system. Det fanns också en total enighet om att de alla bara hade påbörjat sin beslutstödsresa och att det finns massor kvar att göra.
För mig är detta ett tydligt tecken på att det nu finns en bättre förståelse för som krävs för att lyckas och att det inte enbart är en magiskt programvara och konsulter med en två meter lång cv’s som är lösningen. Eller som Svante Gellerstam ansvarig för Tetra Paks BI satsning sa. The vendors don’t fix this.
Vilka var då utmaningarna? Det handlar mest om två saker, syfte med beslutstödet och harmonisering av data dvs strävan efter enhetliga data i en organisation och att alla ska ha tillgång till aktuella och samstämmiga uppgifter. Några exempel från Tetra Pak, SEB och Vattenfall.
Tetra Pak gjorde en inventering utav sina olika BI lösningar och hittade ca 1 200 stycken. Genom att utvärdera sina BI-lösningarna utifrån syftet att de ska vara relevanta och skapa ett verkligt värde har de till dags dato rensat bort 900 olika lösningar.
Niklas Johnsson ansvarig för SEB informationshantering, för att förenkla och möjliggöra avancerad analys berättade att de har ett arbete på ca 8-9 år med att harmonisera data för att ens kunna börja utföra sin analys. De har de såklart inte tid med så mitt råd till Niklas och SEB är fokus. Börja med det absolut viktigaste så ni kommer framåt.
Henrik Göthberg ansvarig för Data & Analytics transformation på Vattenfall beskrev en liknande utmaning som den på SEB. Vattenfall har en bred verksamhet och mängder av system bla fem olika ekonomisystem. Var ska man ens börja var Henriks fråga. Den lösning som de hade valt på Vattenfall var att utgå ifrån några av deras viktigaste mål och kartlägga dem utifrån tre perspektiv, process, organisation och system för att därigenom komma fram till vilken data de har att tillgå och hur den stödjer deras behov av beslutstöd. Det kanske är rätt väg framåt i en stor organisation som Vattenfall men det blev rätt komplext med flera perspektiv. Men jag tror absolut på att fokusera på några få mål för att minska komplexiteten och snabbare nå ut med en lösning där den gör störst nytta.
Ska jag lyfta fram någon teknikspaning från dagen så var det att många pratade om vikten av självservice. Dvs att som användare själv kunna koppla upp sig mot olika datakällor för att analysera och utforska data.
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!