Generellt kan skillnaden mellan symptom och grundorsak förklaras på följande vis;
Ett symptom är en händelse vid ett givet tillfälle i tiden, och är vad som ofta initierar en grundorsaksanalys. Till exempel är ett ”minskat varulager” ett symptom, eftersom det är en händelse som inträffar vid ett givet tillfälle.
En grundorsak är ett rådande tillstånd, och som sannolikt både varat under en tid och kommer att bestå under en tid framöver. Ett ”minskat varulager” är inte ett varaktigt tillstånd utan beskriver en förändring i tiden. Däremot kan ”bristfälliga beställningsrutiner” vara en grundorsak, eftersom det är ett varaktigt tillstånd.
Anledningarna till att grundorsaksanalysen ofta uteblir kan variera, men det är inte ovanligt att förutfattade meningar och gamla sanningar ligger till grund för en del beslut som tas i många organisationer. En annan anledning som förekommer är att beslutsfattare i sin iver (eller stress) att nå snabba resultat väljer det beslut som ligger närmast till hands istället för att investera tiden i att ta redan på vilket det bästa beslutet skulle vara.
Det finns många olika metoder och tekniker för att identifiera och lösa ett problems grundorsak. Oavsett vilket tillvägagångssätt som används så innehåller de flesta i någon form följande fyra delar.
Grundorsaksanalys är ett kraftfullt verktyg för alla organisationer att använda sig av. Det har potential att leverera stort värde när det används på rätt sätt, men kräver också kunskap och förståelse för metodik för att använda sig av.
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!