Återkommande är att organisationer tenderar att addera fler och fler styrande komponenter eftersom det ger en känsla av trygghet. ”Nu har vi tagit höjd för det här också” är en återkommande förklaring när man valt att addera en ny komponent.
En onödigt komplex styrmodell kan ge flera mindre önskvärda bieffekter. Det skulle kunna förtjäna ett eget blogginlägg i sig, men framför allt medför det en risk att organisationen inte förstår hur de styrande komponenterna förhåller sig till varandra, och hur man ska förhålla sig till respektive komponent och dess innehåll. I vissa fall leder det också till att delar av organisationen efter eget tycke väljer ut de delar av styrmodellen som känns relevanta och begripliga, vilket leder till att medarbetare springer åt olika håll.
För att undvika förvirring krävs att varje komponent i styrmodellen har ett tydligt syfte och målgrupp. Taget till sin spets kan syftet med respektive komponent utgöras av något av nedan tre alternativ.
Att måla upp hela kartan eller ”hierarkin” av styrkomponenter tar för den insatte inte mer än ett par minuter, men kan väcka ett antal frågor om varför några av komponenterna egentligen finns. Prova, det är en nyttig övning för er styrmodell och kan leda till att ni får en enklare styrmodell, och i slutändan bättre möjligheter att nå era mål!
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!