För att skapa en affärsplan som skapar värde och resultat brukar vi på TIC använda oss utav tre riktlinjer: tydlig sammanhang, enkel & agerbar och uppföljningsbar. Nedan är våra bästa tips för att lyckas med dessa och skapa en riktigt vass affärspa
1. Tydligt sammanhang
– Säkerställ att det finns ett tydligt syfte, varför tar vi fram en affärsplan och vad ska det leda till.
– Definiera också vem som är målgruppen och mottageren för innehållet och anpassa formatet efter dessa
– Säkerställ en röd tråd med övriga styrverktyg som tex strategi och budget. Tydliggör vilka av dessa som styr över de andra
2. Enkel och agerbar
– Skala bort som inte driver agerande. Våga hela tiden ställa frågan: ”driver detta agerande hos våra medarbetare?”, om inte: ta bort och skala ner ställ hela tiden frågan: driver detta agerande. Skala skala
– Ta ut alla analyser som ligger till grunden för affärsplanen. En affärplan behöver inte innehålla marknadsanalyser, kundanalyser och prisanalyser, utan enbart konskevenserna av dessa analyser
– Tydliggör vad som skiljer den nya affärsplanen åt jämfört med föregående år. Gör det enkelt för alla medarbetare att förstå vad som är nytt och vad som förväntas utav dem
3. Uppföljningsbar
– Säkerställ att affärsplanen är så pass konkret att den kan översättas till ett fåtal uppföljningsbara, konkreta mål. För att lyckas med detta krävs det att man vågar prioritera och välja bort
– En uppföljningar affärsplan leder till en tydlig kommunikation till alla medarbetare och ökar sannolikheten att alla väljer att agera i linje med uppsatt riktning
David Holmberg ger sina bästa tips för hur en affärsplan kan leda till konkreta resultat ett några korta filmer HÄR. Kika gärna på dom för mer tips!