Långsiktiga mål och fokus
/Osby Glas

Med ett gemensamt fokus och kunskap om målstyrning lyckades Osby Glas på kort sikt göra flera förflyttningar och se flertalet mätbara effekter. Ta del av deras resa och inspireras. 

+++
Ökad marknadsandel

Deras approach funkar verkligen, och är lätt att ta till sig. Samarbetet har lett till en 33% ökad produktionseffektivitet.

Joel Rosenqvist, VD,
Osby Glas

Utmaningen

Spretiga mål och motstridiga KPI:er

Osby Glas är ett ledande glasföretag med tillverkning av isolerglas, glasförädling och grossiströrelse.

Vi på The Information Company lärde känna Osby Glas i samband med att vi höll en målstyrningsutbildning för samtliga portföljbolag inom Beijer Invest. Där deltog VD och CFO från Osby Glas. Som konsekvens av utbildningen önskade Osby Glas att hela ledningen skulle få samma kunskapsgrund men också få praktiskt stöd att som ledningsgrupp utveckla nuvarande målstyrning inom Osby Glas.

Följande utvecklingsbehov identifierades:

  • Förstå grunderna för en lyckad målstyrning inom en organisation
  • Ta fram fokuserade och agerbara mål för att styra och följa upp verksamheten i linje med strategin
  • Tillämpa framtagen målstyrning, uppföljning och analys under en verksamhetsperiod om minst 6 mån

Lösningen

Ett gemensamt fokus

Utbildningen tog utgångspunkt i att ledningen vid ett antal tillfällen, tillsammans med The Information Company som processledare, praktiskt arbetade igenom följande delmoment:

  • Nulägesanalys – ev. justeringar för att förstärka nuvarande målstyrning
  • Målformulering - Osby Glas mål för 2021
  • Kvalitetssäkrade mått med relevanta nivåer
  • Uppföljning av mål 2021 i ledningsgruppen (inklusive visualisering i Dashboards)
  • Etablerade analysgrupper inför uppföljningsmöte
  • 2021 blev därefter första helåret som ledningen systematiskt arbetade med en utvecklad målstyrning.

Resultatet

Överträffade mål

”TIC spelade en viktig roll som partner när vi samlade ledningsgruppen och bolaget runt vad som var den viktigaste förflyttningen vi behövde göra under året för att ta rätt steg för att nå våra långsiktiga mål. Resultatet kom redan efter ett halvårs arbete och håller i sig än idag. Två fokusområden var kvalitet och effektivitet.”, berättar dåvarande VD på Osby Glas.

Att arbeta med målstyrning gav på kort tid flera mätbara resultat för Osby glas. Några av dem vad det totala OEE på 9 största linjer som ökade med 33% under 2021, samt ökade andelar korrekta orderrader från 98,0% till 98,5%. 

Webinar: Osby Glas

Ta del av vårt webinar tillsammans med Joel Rosenqvist, VD på Osby Glas som delar med sig av sina erfarenheter av att styra och följa upp ett tillverkningsbolag i stark förändring. Vilka är lärdomarna? Vad har varit lyckosamt och vad har varit utmanande?

Tillbaka upp!

Se fler case

Vill du göra en liknande resa?

Ta kontakt med en av våra målstyrningsexperter så hjälper vi dig.

Johannes Ingerby

Målstyrningsexpert

Läs mer