Utgångspunkten för alla välformulerade strategier bör vara någon typ av vägval, likt en markerad väg på en karta som organisationen gemensamt ska följa för att nå sin vision. Dessutom innebär detta vägval också en förändring mot vad organisationen gör idag. För att omvandla en strategi från en konferensrumsprodukt till hur verksamheten bedrivs på daglig basis krävs därför en förändring av hela organisationen beteende.
Varför är då detta så svårt? Många menar på att en betydande del av problematiken ligger i medarbetarens motstånd mot förändring. Men är vi verkligen så bekväma av oss så att vi aldrig vill testa nya vägar? Forskning vid London School of Economics visar tydligt att den vanligaste orsaken till medarbetares ovilja till förändring kommer av negativ erfarenhet förändringsledning snarare än ett motstånd till vad förändring faktiskt består av. De flesta organisationer är redan idag mycket fokuserade på vilken förändring vi driver, men hur blir vi också fokuserade på att driva förändring?
Nyckeln till en lyckad förändringsresa är att åstadkomma den gemensamt i organisationen. Detta kan tyckas självklart, ingen organisation har mig veterligen åstadkommit en hållbar förändring utan att förankra den hos medarbetarna. Samtidigt kan de flesta organisationer dra av nytta av detta faktum genom att främja effektivare förändringsledare med ett par enkla knep.
Nu en bit in i januari är många strategier satta, och vad som idag är en pappersprodukt är förhoppningsvis vardag hos många organisationer om några månader. För att lyckas med detta måste ni åstadkomma en gemensam förändring. Ta stafettpinnen och bli en förändringledare för din organisation!
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!