En tydlig mission kan öka både engagemang och driva rätt beslut. När Christina Forsberg, Länspolismästare i Gävleborgs län, tydliggjorde polisens mission genom att exemplifiera deras uppdrag med att de fanns till för att göra att ”Ella, 4 år kunde växa upp i en trygg värld” så började organisationen fatta bättre beslut genom att alltid ställa kontrollfrågan ”på vilket sätt påverkar detta Ella?”. Därmed blev det också enklare att sortera bland verksamhetsmålen, tex. blev det uppenbart att det inte räckte att hålla sin budget, det var ju trots allt endast en intern hygienfaktor.
I takt med att allt fler individer, inte minst unga, inte bara jobbar för att tjäna pengar utan att också göra skillnad tror jag missionen kommer bli en allt viktigare grundsten att bygga upp organisationens mål och strategi kring.
Här är några tips på vad en bra mission ska innehålla:
- Måste utgå ifrån organisationens syfte/uppdrag (måste gå att påverka)
- Svarar på frågan – vad är vi bra för? (och inte vad är bra för oss)
- Utgår ifrån ett socialt sammanhang (är extrovert)