Therese började föreläsningen med en tillbakablick hur TIC och Tele2:s samarbete började för fem år sedan på customer operations-avdelningen som stod inför utmaningen att maximera kundnöjdheten och minimera kostnaderna (vilket egentligen betyder att svänga höger och vänster samtidigt!). Efter ett arbete som resulterade i att våga fokusera, slutade det i en markant ökning i kundnöjdhet och även det som låg till grunden för målstyrningen i hela Tele2.
Roshan och Therese berättade att de alltid haft ett tydligt syfte med sin målstyrning, vilket är att driva agerande hos alla medarbetare i linje med deras strategi. De har från början haft tydligt fokus på “starkast tillväxt genom nöjdast kunder” och under hela resan valt att inkludera medarbetare för att hela tiden justera och förbättra deras arbetssätt. Ledningsgruppens mål och fokusområden har brutits ner till agerbara mål i hela organisation för att varje medarbetare ska tydligt se en röd tråd hur de kan bidra till Tele2: övergripande fokus.
För att lyckas med sin målstyrning var Roshan och Therese noga med påpeka att uppföljning är väldigt viktigt. Det räcker inte med fina dashboards med gröna eller röda lampor som visar hur de har presenterat föregående månad, utan det som verkligen gör skillnad är de grundorsaksanalyser för att säkerställa faktabaserade beslut och relevant agerade. Det är uppföljningen som gör att vi hela tiden kan bli bättre!
Vi gratulerar Tele2 till fina resultat och lyckade arbete med målstyrning!
Tusen tack till alla deltagare! Vi ses i höst på nästa frukostseminarium!
Om du inte hade möjlighet att deltaga men tycker seminariet lät intressant så är du välkommen att skicka ett mail till sofia.lundgren@theinformationcompany.se så bokar vi in ett möte där vi går igenom de viktigaste delarna från seminariet och mappar dem mot förutsättningar i just Er organisation.