Hur styr man organisationen idag? Det finns en uppsjö av olika styrkomponenter i en organisation – strategi, budget, incitamentsmodeller, värderingar, kultur, processer osv. Vilka av dessa används aktivt och hur påverkar de anställdas beteende?
Vilka ska använda målstyrningen? Hur ser deras organisation ut och vilken kultur präglas de av? Vilka sorters individer är de och hur fungerar forumen?
I vilket syfte ska målstyrningen användas? Vad vill de primärt uppnå med målstyrningen? Tydlighet, gemensamt fokus och riktning, förflyttning mot strategin?
I vilket situation befinner de sig i? Levererar de goda eller dåliga resultat? Har de en stabil eller rörig tillvaro? Är implementeringen av målstyrningen frivilligt initierad eller bestämd av någon annan?
Utan förståelse för den mottagande organisationen äventyras styrmodellens relevans. Konsekvensen kan då bli att målen inte tas fram och bryts ner på ett sätt som driver agerande, eller att de som ska använda och få värde av målstyrningen inte förstår eller köper den. Genom att utforma styrmodellen utifrån era behov ökar ni chansen till att få ut det fulla värdet av en väl fungerande målstyrning.