“Hur går det för er, genomför ni er strategi?”
“Jo tack bra, vi har numera tydliga strategiska mål och ledningen har tagit fram en aktivitetsplan för att säkerställa att vi når målen, och den följer vi upp varje månad. Känns riktigt bra!”
“Vad roligt att höra, men agerar era 3500 medarbetare i linje med strategin?”
“Hur menar du?”
“Jo, jag tänker att både praktiker och forskare är eniga om att den stora skillnaden när det gäller att klara av att genomföra sin strategi inte kommer av att ledningen initierar ett antal aktiviteter utan att de små vardagliga besluten sker i linje med strategin. Som Mintzberg sa – “Strategy is a pattern in a stream of decisions”.”
“Jaha, så om vår strategi är att ha marknadens nöjdaste kunder så behöver så många beslut som möjligt göras utifrån vad som är bäst för kunden?”
“Ja precis, du kan inte förlita dig på att de actions som 10 personer i ledningen kom fram till vid ett workshoptillfälle för 4 månader sedan kommer göra hela skillnaden utan du behöver definiera vilka typer av agerande, alltså beteendeförändringar och/eller förstärkningar, som krävs för att genomföra er strategi.”
“Okej, i så fall borde vi ju inte bara följa upp aktiviteter utan också mäta att vi ändrar beteende i vår operativa verksamhet?”
“Exakt.”
“Hmm, tänk vilken genomslagskraft vi skulle kunna få om våra 3500 medarbetare fattar små koordinerade beslut i vardagen som alla utgår ifrån strategin, då lär det ju verkligen hända saker!”
“Jajamän.”