Beslutsfattande. Ständigt dessa mängder av val man ställs inför. Alla människor fattar mängder av beslut, varje dag, under hela sitt liv. Vad ska vi äta till middag ikväll? Ska jag ta vägen X eller Y hem? Vilken kaffeautomat ska jag gå och hämta kaffe i? Dessa beslut är av enklare slaget. Man ställs givetvis även inför betydligt större beslut i livet. Både privat och i sin yrkesroll. Då blir det ofta svårare att faktiskt landa i något. Tänk om det blir fel? Beslutsfattandet kan då ofta riskera att bli hängande i luften…
Många tycker att det är svårt att fatta beslut. Detta har dels blivit tydligt för mig efter att ha jobbat med styrning och uppföljning hos över 20 olika organisationer, dels efter att tagit del av flertalet intervjuer med Ari Riabacke, doktor i risk- och beslutsanalys. Ari berör flertalet av de problem jag själv upplevt när jag suttit med under beslutsmöten. Bland annat att många inte vågar fatta beslut. Fokus blir ofta på vad som kan gå fel. Ari lyfter i stället att man borde vända på tankesättet och fråga sig vad som är det bästa som faktiskt kan hända? Det är där fokus för beslutet bör ligga och inte på vad som kan gå fel.
Många organisationer fastnar i att vara optimeringsfixerade och att inga beslut får gå fel. Detta leder ofta till att man tiden söker efter mer information och därför riskerar att bli passiva. Som ni säkert har noterat går utvecklingen väldigt snabbt inom många branscher. Vi har inte råd att vänta för länge helt enkelt. Varken jag eller Ari hävdar att man inte ska söka information alls. Däremot bör man fokusera på att leta efter rätt information snarare än all möjlig information. Släpp övertron på att ha så mycket information som möjligt innan vi kan fatta bästa möjliga beslut. Nyckeln för detta är att ha en tydlig process för att fatta beslut och vilken mängd information som är ”good enough”.
För att lyckas med detta trycker Ari på följande delmängder som bör finnas med i ett arbetssätt för att fatta beslut:
Den sista delen ovan tycker jag är intressant. Här ser jag att många organisationer brister. Konsekvensen av ens beslut är givetvis intressant. Vad blev det faktiska utfallet? Men vad berodde utfallet på? Var det på grund av vårt beslut och följande åtgärder? Eller fanns det andra faktorer som spelade in? Ari lyfter också detta och trycker på vikten av att inte gå i fällan att tänka att ett beslut var dåligt bara för att utfallet var dåligt. Då är det viktigt att gå tillbaka till tidpunkten då man fattade beslutet och se vilka förutsättningar som fanns då. Utifrån de förutsättningar som rådde just då kan beslutet varit helt rätt. Han lyfter exempelvis hur många flygbolag satsade på att sätta in fler flyglinjer för att antalet passagerare har ökat stadigt över tid. Sedan kom Coronapandemin och utfallet av beslutet blev inte bra. Det betyder inte att man fattade ett dåligt beslut utan snarare ett bra beslut givet den information man hade just då. Det är just det som är grejen med beslut. Man vet aldrig vad som kan hända i framtiden utan man fattar ständigt beslut utifrån vad man vet här och nu.
Om man nu har definierat sitt arbetssätt för att fatta bra beslut, vad blir då nästa steg? Här skulle jag vilja skicka med några saker som Ari nämner i flertalet intervjuer:
Lycka till med beslutsfattandet under hösten!
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!