En av de vanligaste utmaningarna som organisationer står inför under en affärsplaneringsprocessen är att våga prioritera och fokusera. Ofta har ledningen fastställt en långsiktig ambition och strategier för att ta sig dit, men vad som är viktigast att uppnå kommande år kan va svårare att bestämma.
Vi på TIC är starka förespråkare av att ha så få mål som möjligt, just för att öka sannolikheten att faktiskt uppnå det som är viktigast. Forskning visar nämligen att ju färre mål vi har – desto större sannolikhet är det att vi uppnår just detta.
Att komma på förslag på prioriterade mål brukar vara inte så svårt, men att bestämma vilket av alla förslag vad som är viktigast kan ibland vara knepigare. För att prioritera mellan olika mål brukar vi använda oss utav följande kriterier:
I linje med strategin:
Är det något av de föreslagna mål som inte är i linje med eller motsäger våra strategier?
Sekventiellt beroende:
Är ett av de föreslagna målen en förutsättning för ett annat?
Möjlighet att påverka:
Är målet agerbart? Är det enkelt för våra medarbetare att påverka målet i dagliga verksamheten?
Relevans för organisationen:
Är det ett inspirerande mål för vår organisation?
Genom att svara på dessa frågor ger det ofta en klarare bild vilken av de föreslagna målen som är viktigast att uppnå kommande år!