Samtidigt vet vi att många medarbetare upplever ett obehag inför att få sin prestation utvärderad på jobbet. Detta kan tyckas märkligt eftersom vi som människor gärna vill veta hur vi presterar inom olika områden, att söka svar på hur vi upplevs utåt är helt enkelt en naturlig del av vårt beteende. Varför ryggar då så många tillbaka när det kommer till att få feedback på jobbet?
Ett svar på detta är att chefer allt för ofta utvärderar sina medarbetare utifrån vilka aktiviteter som genomförts istället för vilka resultat som åstadkommits. Den typiska utvärderingen av en medarbetare tar utgångspunkt i medarbetarens arbetsbeskrivning, vilket är fullt rimligt om man vill utvärdera vilka aktiviteter personen ska genomföra.
Låt oss ta ett exempel. För en receptionist står det förmodligen i arbetsbeskrivningen att ta emot inkommande samtal. En utvärdering av receptionistens prestation skulle, baserat på arbetsbeskrivningen, baseras på antalet telefonsamtal som tas emot per dag. Problemet är att receptionisten själv troligen inte baserar sin utvärdering av sig själv på antalet samtal (aktivitet) utan mer troligt utifrån hur nöjda kunderna som ringer är (resultat). När receptionistens prestation sedan utvärderas utifrån antalet samtal kommer medarbetaren känna sig förbisedd eftersom detta inte överensstämmer med den egna bilden av hur han eller hon presterat.
Utöver att riskera att förlora medarbetarens motivation så kan en utvärdering baserad på aktiviteter också ge en direkt felaktig bild av prestationen.
Istället för att utvärdera medarbetarna utifrån sin arbetsbeskrivning bör organisationer därför fråga sig varför denna arbetsbeskrivning finns, vilken effekt är det vi vill uppnå med rollen? Först då kan man hitta en grund för utvärdering som både motiverar individen och ger en rättvis bild av prestationen. Dessutom möjliggör detta för medarbetaren att se sin egen roll i ett större perspektiv än bara sina egna arbetsuppgifter, vilket är önskvärt i de allra flesta organisationer.
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!