I majoriteten av alla organisationer så lägger man en stor kraftsamling kring att ta fram bolagets strategi och gemensamma mål att följa. Om man lyckats bra med detta och verkligen skapat en röd tråd från långsiktig vision ner till de dagliga besluten och fått med hela organisationen på samma bana så kommer därmed nästa steg, nämligen uppföljningen.
Det är vanligt att man lägger betydligt mer kraft i att ta fram själva riktningen och målen i organisationen, men att man därefter glömmer bort att det i själva verket är uppföljningen som ska bör ha det största fokuset. Det är ju faktiskt så att om man vill påverka en individs agerande är det till 20% med vilka mål som sätts upp och till 80%(!) genom att kontinuerligt följa upp dessa mål. Men hur säkerställer man att man är på rätt spår? Och hur följer man upp på bästa sätt?
Oftast kan man uppleva att uppföljningsmötena lätt blir ett avrapporteringstillfälle där man snarare fokuserar på vart man står någonstans än vad man faktiskt bör göra framåt. För att undvika detta och skapa en effektiv uppföljning där man fokuserar på att komma till beslut har vi på The Information Company några tips på olika steg samt tillhörande frågeställningar som man bör ha med sig.
Till att börja med måste man ha en klar bild av hur man faktiskt följer upp sina mål. Vilka forum ska vi använda oss av samt vilka ska delta vid uppföljningstillfället? När det är på plats måste även uppföljningsfrekvensen vara tydlig, när ska man ses och hur ofta ska målen följas upp? Därefter kan man börja själva uppföljningsprocessen utifrån bra förutsättningar.
Hoppas dessa tips hjälper er på vägen, lycka till med uppföljningen av era mål framåt!
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!